Dutch Design Week
    TU/e scoort zeven Veni-subsidies
    03 november 2010 - Na twee magere jaren, met in totaal slechts drie Veni’s voor de TU/e, gaan dit jaar zeven van de 161 Veni-subsidies van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) naar onderzoekers van de TU/e. De TU/e overtreft hiermee de concurrentie: Delft en Twente sleepten elk vijf Veni-beurzen in de wacht.

Naar aanleiding van het teleurstellende aantal Veni-beurzen in 2008 en 2009 heeft het College van Bestuur de faculteiten vorig jaar gevraagd meer aandacht te besteden aan deze specifieke subsidie. Die actie lijkt effect te hebben gesorteerd.

De faculteiten Technische Natuurkunde en Scheikundige Technologie scoren het best bij NWO. Dr.ir. Peter Bruggeman gaat bij Technische Natuurkunde onderzoeken of plasma’s kunnen helpen bij wondgenezing. Zijn faculteitgenoot dr. Wouter Ellenbroek wil met computersimulaties begrijpen hoe gelijk geladen deeltjes elkaar in een zoutoplossing kunnen aantrekken.

Bij Scheikundige Technologie zal dr. Jan Anton Koster proberen te achterhalen hoe de complexe structuur de efficiëntie van plastic zonnecellen beïnvloedt en gaat dr. Evgeny Pidko op zoek naar een katalysator waarmee je CO2 uit de lucht kunt halen en omzetten in vloeibare brandstof.

De enige vrouw in het gezelschap, dr. Ilja Voets, komt over uit het Zwitserse Freiburg om bij het Instituut voor Complexe Systemen (ICMS) de interacties tussen eiwitten in de cel te bestuderen. Ook dr.ir. Kris van der Zee komt uit het buitenland naar Eindhoven. De onderzoeker, momenteel nog verbonden aan de University of Texas, gaat bij Werktuigbouwkunde het groeiproces van tumoren modelleren. Dr. Alaa Elwany tenslotte, universitair docent aan de faculteit IE&IS, zal met de Veni-subsidie een methode ontwikkelen om onderhoudslogistiek te stroomlijnen.

De jonge, pasgepromoveerde onderzoekers krijgen een kwart miljoen euro om drie jaar onderzoek mee te verrichten. Nooit eerder was het aantal aanvragen (bijna duizend) voor Veni-beurzen zo hoog en werden zoveel subsidies toegewezen. Dit jaar kregen 67 vrouwen de subsidie, een percentage van 42 procent. (TJ)

The past two years were disappointing, with a total of only three Veni’s for TU/e, but this year, no less than seven of a total of 161 Veni grants, given out by the Netherlands Organization for Scientific Research (NWO), go to TU/e researchers. TU/e beats its competitors: both Delft and Twente each received five Veni grants.