Dutch Design Week
    UM-voorzitter Ritzen begrijpt ophef om Science College niet
    03 november 2010 - Jo Ritzen, collegevoorzitter van de Universiteit Maastricht, zegt vandaag in een interview met ScienceGuide niets te begrijpen van de ophef rondom de oprichting van een Science College aan zijn instelling. De oud-minister is ‘not amused’ en had op meer medewerking van de andere universiteiten gehoopt. “Nederland is veel te klein om elkaar te beconcurreren. Bovendien, Aken en Hasselt doen wel mee, dat zegt toch genoeg”, meldt hij aan ScienceGuide. x19_s.jpg
    Jo Ritzen. Foto: Universiteit Maastricht

De Universiteit Maastricht wil komend collegejaar starten met een Science College, een bacheloropleiding volgens het liberal arts and sciences model. De UM wil hiermee haar positie versterken op het bètavlak. De medicijnenopleidingen, de Health Campus en de samenwerking met de Chemelot-campus van DSM worden hierdoor versterkt, zo meent het UM-bestuur.

De TU/e reageerde vorige week woensdag bij monde van collegewoordvoerder Peter van Dam getergd op dit voornemen. Er zouden afspraken geschonden worden en daarmee werden andere Nederlandse universiteiten, waaronder de TU/e, geschoffeerd. Ook zou dit initiatief leiden tot een onnodige versnippering van mensen en middelen. En daarnaast vroeg Van Dam zich hardop af of de hele procedure die moet leiden tot de oprichting formeel wel in de haak is, en of studenten er niet mee op het verkeerde been worden gezet.

De Maastrichtse collegevoorzitter Jo Ritzen begrijpt niets van de ophef, zo vertelt hij aan ScienceGuide: “Wij hebben gezegd tegen Eindhoven, ‘doe nou mee’. In plaats daarvan gaat men ons nu tegenwerken. Nederland is veel te klein om elkaar te beconcurreren. Bovendien, de universiteiten van Aken en Hasselt liggen geografisch dichterbij dan de TU’s en zij doen wel mee, dat zegt toch genoeg? We moeten echt anders tegen macrodoelmatigheid gaan aankijken.”

Op het verwijt dat de accreditatie via een U-bocht zou gaan, zegt hij: “Het Science College valt onder een bestaand accreditatiebesluit en hoeft dus niet apart te worden beoordeeld. Dat is toch echt een rechte lijn, niks U-bocht.”

Ritzen hoopt dat de tegenwerking vanuit andere Nederlandse universiteiten snel zal ophouden. De aandacht voor het Science College heeft echter ook zijn voordelen. “Ik ben eigenlijk wel verheugd over de gratis reclame. Sinds de berichtgevingen heb ik al twintig aanmeldingen ontvangen voor het Science College voor het komend collegejaar”, zo meldt hij. (HK)

As of the next academic year, Maastricht University wants to start a Science College, a BA following the liberal arts and sciences model. TU/e was not amused with their plan. Agreements were said to be breached, which was an insult to other Dutch universities like TU/e. The Maastricht chairman of the board, Jo Ritzen, can’t get his head around all the fuss, he tells ScienceGuide: “We asked Eindhoven to please join us. Instead, they decided to cross our plans. The Netherlands are much too small for this kind of competition.”