Dutch Design Week

Stimuleringsprijs voor spin-off Flowid

27 oktober 2010 - De Hoogewerff Stimuleringsprijs 2010 is dinsdag 26 oktober uitgereikt aan het managementteam van Flowid BV, bestaande uit ir. Jeoffrey van den Berg, ir. Wouter Stam en ir. Wessel Hengeveld, allen alumni van de TU/e. Ze ontvangen de prijs voor hun innovatieve  toepassing van de microreactortechnologie op productieschaal in de chemische industrie. x9_s.jpg
    Ir. Wouter Stam toont een voorbeeld van een microreactor.

Flowid is opgericht in 2008. De TU/e-spin-off opende medio vorig jaar in het gebouw Matrix aan de TU/e het Flowid Applicatie Laboratorium. In dit nieuwe applicatielab moeten demonstraties en testexperimenten de industrie overtuigen van de meerwaarde van microreactoren. Hierin vinden de chemische reacties in een continu proces plaats in kleine kanaaltjes, in plaats van als ‘batchproces’ in de traditionele grote vaten. Volgens Jeoffrey van den Berg heb je daardoor meer controle over de processen, iets dat de efficiëntie en de veiligheid ten goede komt.

Flowid ontving eind 2008 een Valorisation Grant van STW ter waarde van 25.000 euro en in juni vorig jaar een tweede fase Grant van twee ton. De Hoogewerff Stimuleringsprijs, waar geen geldbedrag aan gekoppeld is, is een nieuw ingestelde driejaarlijkse prijs van de Stichting Hoogewerff-Fonds voor innovatief en baanbrekend werk op het gebied van de chemische technologie in Nederland.

De innovatieve wijze waarop Flowid de kennis van microtechnologie verbindt met algemene procestechnologische principes en met kennis en kunde van derden om tot commerciële proposities te komen, was aanleiding dit bedrijf de prijs toe te kennen. De prijsuitreiking vond plaats tijdens het tiende Nederlands Procestechnologie Symposium.

Volgens Bart de Jong van het Innovation Lab van de TU/e heeft de prijs een enorme sterke pr-waarde voor Flowid. De Jong: “Het juryrapport dat werd voorgelezen voor bijna vierhonderd mensen afkomstig uit de wereld van de procestechnologie, klonk als een klok. Er wordt ongetwijfeld ook nog veel aandacht aan besteed in de vakbladen.” Aan de prijs is wel een kunstwerk verbonden. (HK)

On Tuesday, October 26, Flowid BV’s management team was awarded the Hoogewerff Encouragement Prize 2010. The Flowid team members are ir. Jeoffrey van den Berg, ir. Wouter Stam and ir. Wessel Hengeveld, who are all TU/e alumni. They received the prize for their innovative use of microreactor technology on production level in chemical industries.