Blanco, geel of rood?
    TU/e legt jonge meiden in de watten
    25 november 2010 - Meiden laten kennismaken met bètastudies, ze helpen bij hun studiekeuze, eventuele vooroordelen wegnemen en bovenal: laten zien hoe leuk en uitdagend techniek is. Dat beoogt de TU/e met haar Bèta Girlsday die gisteren, woensdag 24 november, voor de derde keer plaatsvond.
    Foto | Bart van Overbeeke

Vijfenzestig vrouwelijke 5-vwo’ers uit heel Nederland kwamen naar Eindhoven voor de Bèta Girlsday, waar ze in stijl werden ontvangen met allerlei roze items, konden luisteren naar de ervaringen van vrouwelijke voorlichters, studenten en wetenschappers, en diverse activiteiten, demonstraties en workshops konden volgen.

Centraal stonden ‘Health’ en ‘Energy’, twee van de grote, faculteitsoverschrijdende onderzoeksthema’s van de TU/e. Deze kwamen onder meer terug tijdens de demonstratiemarkt in Vertigo, waar elke opleiding iets van zichzelf op deze gebieden liet zien. Onder ander ‘slimme’ verpakkingslabels die waarschuwen bij voedselbederf, kernfusie, het menselijk evenwichtsorgaan en zorgrobot Nao kwamen aan bod.

“We steken met deze dag vooral in op meiden die zich nog aan het oriënteren zijn: ‘Is een bètastudie iets voor mij?’. Als ze daarna meer over een bepaalde studie willen weten, kunnen ze op 10 en 11 december naar de open dagen komen”, verduidelijkt Mirthe van Engelen van het Onderwijs en Studenten Service Centrum.

De Zeeuwse Lisa Dekker ziet de TU/e vooralsnog als “een plan B”. Ze heeft haar zinnen eigenlijk gezet op tandheelkunde, maar in Nijmegen -de studiestad van haar voorkeur- is jaarlijks maar een zestigtal opleidingsplaatsen te vergeven. Mocht het toch een technische studie worden, dan neigt ze in elk geval meer naar Eindhoven dan naar Delft: “Ik denk dat ik me hier als Zeeuwse toch wat meer thuis zou voelen dan in de Randstad”.

Dekker is goed te spreken over de speciale meidendag. “We worden echt een beetje in de watten gelegd. En je bent met meiden die hier en daar misschien dezelfde twijfels hebben, bijvoorbeeld over de vele jongens aan een TU.”

’s Middags bracht het gezelschap een bezoek aan Philips Healthcare. “Uit onderzoek blijkt dat meiden het erg belangrijk vinden wat het beroepsperspectief is”, weet Van Engelen. “We wilden ze daarom graag een voorbeeld laten zien van waar je als afgestudeerde terecht kunt komen en wat je werkzaamheden zouden kunnen zijn.” (MvdV)

TU/e’s Beta Girls Day is meant as girls’ introduction to science, supposed to help them choose what to study, take away possible prejudice and simply show them how much fun science can be! Beta Girls Day was organized for the third time yesterday, November 24.