spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB

Blanco, geel of rood?
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
    PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

    Ingenieur TU/e wint eerste E-Car Scriptieprijs

    25 november 2010 - Ir. Paul van Oorschot van de TU/e heeft woensdag 24 november de eerste E-Car Scriptieprijs gewonnen. Hij kreeg in Groningen tijdens de Energie Delta Convention (EDC) een geldbedrag uitgereikt van twaalfduizend euro voor zijn afstudeerscriptie van de studie Mechanical Engineering. De winnaar is afgestudeerd in de groep Dynamics & Control van hoogleraar Henk Nijmeijer van Werktuigbouwkunde. x4_s.jpg
    De Lupo EL waarop Paul van Oorschot afstudeerde.

    Er waren vijfentwintig inzendingen, waarvan vier genomineerden overbleven die een presentatie mochten doen. Paul van Oorschot: “Dat ging wel aardig. Ik ben niet te veel ingegaan op details omdat er niet erg veel bèta’s in de zaal zaten. Toch is het moeilijk om te kiezen wat je wilt aansnijden tijdens een presentatie die niet langer mag duren dan vijf minuten.”

    Kennelijk heeft de voordracht zijn uitwerking niet gemist. Presentator en juryvoorzitter Joris Luyendijk die de prijs in het leven heeft geroepen om de kennis van elektrische auto’s te stimuleren, riep hem na afloop naar voren als de winnaar.

    Paul van Oorschot

    Van Oorschot kreeg de prijs overhandigd door prins Maurits, voorzitter van het Formule E-Team dat samen met de overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen doorbraken realiseert op elektrisch vervoer in onder meer infrastructuur, accu's en beschikbaarheid.

    Lupo EL

    Van Oorschot zijn scriptie ging over de realisatie en ontwikkeling van een elektrische auto. De jury vond zijn inzending het origineelste, maatschappelijke relevant en getuigen van nieuwe kennis. “Het gaat om een elektrische Lupo Electric Lightweight (EL), gebaseerd op het volkswagenmodel Lupo. We zijn momenteel bezig met de laatste fase. We moeten nog een aantal componenten testen en software schrijven. Over twee maanden hopen we het voertuig te testen op de rollerbank. Daarna vragen we een kenteken aan en gaan we er de weg mee op voor verdere testen”, aldus Van Oorschot.

    Batterijen

    Volgens hem schuilt de grootste uitdaging bij elektrische auto’s in het opslaan van energie in de batterijen. “Om 180 kilometer te kunnen afleggen, is een batterij nodig van 273 kilogram dat 174 liter aan ruimte inneemt en 27 kilowattuur bevat, 70 tot 80 procent van deze energie bereikt de wielen. In de conventionele dieselversie bereikt ongeveer 15 tot 25 procent van de energie de wielen, ondanks deze lagere efficiëntie is er voor dezelfde actieradius slechts 6 liter diesel nodig.

    Dit geeft volgens Van Oorschot het grote verschil aan in energiedichtheid tussen energieopslag in fossiele brandstoffen en batterijen. Dit verschil is de belangrijkste horde om te nemen voor het bouwen van een elektrische auto die vergelijkbare specificaties heeft als een conventionele wagen. (FvO)

    On Wednesday, November 24, TU/e engineer Paul van Oorschot won the first E-Car Thesis Prize. In Groningen, he was awarded a twelve thousand euro cash prize for his thesis on the development of a Lupo Electric Lightweight. Van Oorschot’s prize was presented by prince Maurits, chairman of the Formula E-Team. The team works with government, businesses and knowledge centers to realize breakthroughs in electric transport concerning infrastructure, batteries and availability.