Blanco, geel of rood?
    Koeien bij de KOE
    30 november 2010 - Een opmerkelijk gezicht voor Vertigo op maandagochtend; twee koeien die doodleuk staan te grazen bij KOE, het kunstwerk van studievereniging CHEOPS (Bouwkunde). CHEOPS bestaat 25 jaar en bracht de start van het lustrum op deze manier onder de aandacht. x7_s.jpg
    Foto | Bart van Overbeeke

Wiarda (de grootste van de twee) en Bianca (het kalfje) staan rustig bij KOE. Volgens Suzan Vleeming van het bedrijf Bert’s Animal Verhuur- dat, de naam zegt het al, zich toegelegd heeft op activiteiten met dieren- hebben de dieren nauwelijks last van de kou. “Wiarda is gebouwd op de kou, die zetten we sowieso niet snel binnen. Die kan goed tegen temperaturen tot twintig graden onder nul. Als het de hele week blijft vriezen, zetten we Bianca binnen. Een paar uurtjes in de kou kan ze goed hebben.”

Volgens Vleeming hebben er wel eens kamelen op universiteitsterreinen gestaan, maar heeft het bedrijf nog niet eerder koeien aan een universiteit geleverd. Overigens hebben er wel eerder runderen op de TU/e-campus gestaan. Namelijk in april 2005, bij de bekendmaking van de winnaar van de ontwerpwedstrijd KOE.

CHEOPS heeft tot en met 9 december verschillende activiteiten in petto vanwege het lustrum. Zo is er vandaag het debat ‘behoudisme’ (Trappenzaal Vertigo, 20.00 uur) over het al dan niet behouden van gebouwen. Studenten mogen woensdag 1 december overdag een object voor Vertigo ontwerpen en die avond is er een cabaretvoorstelling. Studenten reizen 7 december per trein door Nederland om ‘eigenaardige’ gebouwen te fotograferen. Het lustrumfeest ‘Oh oh Vertigo’ wordt 8 december in Vertigo gehouden. Zie voor alle activiteiten www.lustrum.cheops.cc. (JvG)

It was quite a remarkable sight in front of Vertigo last Monday morning: two cows, leisurely at pasture at KOE, the artwork of study association CHEOPS (Architecture, Building & Planning). CHEOPS celebrates its 25th anniversary and wanted to call attention to the start of their quinquennium this way. Be sure to check www.lustrum.cheops.cc.