Blanco, geel of rood?
    Bèta’s mogelijk uitgezonderd van langstudeerdersregeling
    30 november - OCW-staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD) gaat onderzoeken of bètastudenten moeten worden uitgezonderd van de geplande maatregelen tegen langstuderen. Ook verwacht hij dat studenten met een lichamelijke beperking zullen worden ontzien. Dat zei Zijlstra maandag in de Tweede Kamer. VSNU en de HBO-raad vinden de plannen desastreus voor het hoger onderwijs.

Het uitgelekte wetsvoorstel, dat in januari wordt behandeld, voorziet in een verhoging van het collegegeld met drieduizend euro voor studenten die langer dan een jaar uitlopen met hun studie. Daarnaast krijgen de onderwijsinstellingen een strafkorting van zesduizend euro. Netto kost dit de universiteiten en hogescholen jaarlijks drieduizend euro per langstudeerder.

De regeling zou al per september 2011 moeten ingaan, wat betekent dat ook de huidige generatie studenten zou moeten boeten voor vertraging die ze in een eerder stadium hebben opgelopen. In een brief aan de Tweede Kamer noemt universiteitenvereniging VSNU dit de grootste bezuinigingsoperatie in het hoger onderwijs sinds de jaren tachtig. Het effect zal averechts zijn, voorspelt ze, en juist tot méér studieuitval leiden. Een deel van de studenten die volgens de nieuwe plannen 4.700 euro collegegeld moeten betalen, zal zijn studie afbreken in plaats van deze snel af te ronden. En een ander groot deel zal juist langer studeren, verwacht de VSNU. Bijvoorbeeld door zich in te schrijven voor een andere opleiding, of zich tijdelijk uit te schrijven.

Voor persoonlijke ontplooiing -stages, bestuurswerk, internationale uitwisseling- zal minder tijd zijn. Bovendien is de verwachting dat de zware bèta- en techniekopleidingen vaker gemeden zullen worden. Zeker als de basisbeurs in de masterfase wordt afgeschaft: bèta- en techniekstudenten volgen een tweejarige master en hebben daar dubbel zoveel last van.
    Dit was enkele weken geleden reden voor de 3TU om een brandbrief te sturen naar de staatssecretaris Zijlstra. De maatregelen zouden de TU/e jaarlijks tussen de vier en acht miljoen euro kosten, zo schat het College van Bestuur.

Als alternatieven voor de langstudeerdersregeling noemt de VSNU nu: een andere opzet van de studiefinanciering, hoger collegegeld, kortere opleidingen in het hoger onderwijs en een verdergaande taakverdeling en/of concentratie bij instellingen.

Ook de hogescholen willen dat de bezuiniging ongedaan wordt gemaakt. In een brief aan Zijlstra waarschuwt de HBO-raad dat ook studenten met een normaal studietempo er de dupe van worden en dat er ten minste een overgangsregeling zou moeten gelden voor zittende studenten. Als het kabinet onverkort vasthoudt aan de bezuiniging, willen de hogescholen trage studenten een ‘in principe kostendekkend’ instellingscollegegeld kunnen vragen. De precieze hoogte kan dan variëren, zodat instellingen betere individuele afspraken kunnen maken met langstudeerders. Om er niet bij in te schieten zou het instellingscollegegeld gemiddeld 7.700 euro moeten bedragen, al noemt de HBO-raad dat bedrag niet in zijn brief.

Voorzitter Guy Hendricks van studentenorganisatie ISO is teleurgesteld dat de HBO-raad nu al met een alternatief bezuinigingsvoorstel komt. “Je bestrijdt het probleem van studievertraging op deze manier aan de achterkant in plaats van bij de wortel. We vinden dit geen serieus te nemen voorstel.”

Zijn LSVb-collega Sander Breur is minder diplomatiek: “Dit is een ongelooflijke naaistreek van de hogescholen. Ze zijn op deze manier alleen met hun eigen belang bezig. Wie straks te lang over zijn bachelor doet, bijvoorbeeld na een verkeerde studiekeuze, kan geen masteropleiding meer betalen. Daarvoor krijg je al geen basisbeurs meer van dit kabinet en zou je, als het aan de HBO-raad ligt, ook nog eens 7.700 euro collegegeld moeten betalen. Dat leidt tot enorme studieschulden. Dit is compleet van de pot gerukt.” (HOP/TJ)

Halbe Zijlstra (VVD), State Secretary of OCW, will investigate the possibilities for science students to be exempt from the imminent plans against extended studying. He also expects students with physical disabilities to be spared. Zijlstra said so last Monday in the House of Representatives. VSNU and the Netherlands Association of Universities of Applied Sciences think the plans a disaster for higher education.