Zwoegen of de zweep
    ’s Avonds veilig over de campus
    2 december 2010 - Hoe veilig voelen mensen zich bij de huidige straatverlichtingsystemen op de campus? Deze vraag past in een onderzoek naar intelligente straatverlichting van het Intelligent Lighting Institute (ILI) van de TU/e. Scholieren fungeren als proefpersonen bij het experiment dat van 30 november tot en met 14 december wordt gehouden. De eerste vier scholieren liepen dinsdagavond 30 november rond op de campus.
    Foto | Bart van Overbeeke

Door de vinger over een schuifje over de speciaal daarvoor ontwikkelde applicatie te bewegen, geven de scholieren op een iPod Touch aan hoe veilig en/of prettig ze zich voelen. Om de vingers zitten sensoren die door geleiding de zweetproductie in de hand meten. De scholieren lopen langs de lantaarnpalen op de campus, die vanuit N-laag worden bediend. Dat wil zeggen; (subtiel) feller of minder fel gezet. Studenten Alain Starke, Sebastiaan Wolzak en Axel Zeijen coördineren het experiment en gaan de resultaten binnenkort analyseren. (JvG)

Do people feel safe with the current street lighting system on campus? It’s a question that fits the Intelligent Lighting Institute’s (ILI) study of intelligent street lighting. High school students will serve as test subjects in an experiment running from November 30 through December 14. Last Tuesday evening, November 30, the first four of these students walked around campus.