Zwoegen of de zweep
    Maastrichtse rector Gerard Mols:
    “Rector Van Duijn was het eens met onze plannen voor een Science College”
    2 december 2010 - De Eindhovense rector Hans van Duijn zou het eens zijn geweest met de plannen van de Universiteit Maastricht (UM) om in september 2011 van start te gaan met een Science College. Dat zei de Maastrichtse rector Gerard Mols vorige week tegen de universiteitsraad, aldus Observant, het blad van de UM. Hij zou ook willen samenwerken. Het Eindhovense College van Bestuur wil niet meer via de media communiceren over deze kwestie.

Eind oktober was de TU/e de grootste criticaster van het Maastrichtse voornemen om in september 2011 een Science College te beginnen. Eerder gemaakte afspraken zouden hiermee geschonden worden en het ministerie zou moeten ingrijpen.

Vorige week beweerde UM-rector Gerard Mols dat hij in diezelfde periode al contacten had met TU/e-rector Hans van Duijn. Hij zei dat woensdag 24 november tegen een commissie van de universiteitsraad, aldus Observant, die hem citeert: “Mijn collega (Van Duijn, red.) was geheel op de hoogte, hij was het eens met onze plannen; ik spreek hem met enige regelmaat en hij wil samenwerken.” Mols liet verder weten dat de gesprekken met Eindhoven gaan over het leveren van “menskracht en kundigheid”.

Observant geeft ook de reactie van collegewoordvoerder Peter van Dam weer. Volgens Van Dam staan de bezwaren van de TU/e nog steeds recht overeind. “Maar”, zo citeert Observant Van Dam, “nu het doorgaat is besloten om toch maar met de UM samen te werken. If you can’t beat them, join them.” Van Dam zegt bij navraag hierover dat de redacteur van Observant hier te kort door de bocht is gegaan. “Op dit moment blijven we staan bij onze bezwaren en wachten we af hoe het zich verder ontwikkelt. Ik heb gezegd dat ik me zou kunnen voorstellen dat er ooit sprake zou kunnen zijn van een samenwerking, maar dat is nu zeker nog niet aan de orde.”

Over de contacten en overeenstemming die er zou zijn geweest tussen Van Duijn en zijn Maastrichtse collega Mols wil Van Dam niets zeggen. “Het College van Bestuur zal over deze kwestie niet meer communiceren via de media, maar in collegiaal overleg met het CvB van de UM.” (HK)

Eindhoven rector Hans van Duijn is said to have agreed on Maastricht University’s (UM) plans to start a Science College in September 2011. According to Observant, the UM weekly, Maastricht rector Gerard Mols said so at a university council held last week. Van Duijn even wanted to cooperate.