Zwoegen of de zweep
    Collegevoorzitter Arno Peels:
    “Wegvallen FES-gelden kost de TU/e twintig tot dertig miljoen euro per jaar”
    2 december 2010 - Het kabinetsbesluit om de opbrengsten uit de aardgasbaten, de zogeheten FES-gelden, niet meer in te zetten voor innovatiegerelateerde projecten en onderzoek kost de TU/e op jaarbasis twintig tot dertig miljoen euro, aldus collegevoorzitter dr.ir. Arno Peels. Toch ziet het CvB ook kansen om dit verlies weer deels ongedaan te maken.

Collegevoorzitter Arno Peels, die in mei het stokje overnam van Amandus Lundqvist, krijgt al snel te maken met overheidsmaatregelen die stevige deuken slaan in de begroting. Samen met het wegvallen van de FES-gelden is er ook nog de invoering van de langstudeerdersregeling. Volgens het CvB kost dat de TU/e vier à acht miljoen op jaarbasis. Peels: “We hebben aan de TU/e zo’n 1200 van die langstudeerders, maar daarnaast vrezen we ook voor een negatief gedragseffect bij studiekiezers. Die zullen minder snel geneigd zijn om te kiezen voor een moeilijke vijfjarige technische opleiding.”

Toch zien Peels en CvB-lid Jo van Ham ook kansen. Peels: “Ik denk dat we op een aantal punten goed staan voorgesorteerd als je kijkt naar wat dit kabinet wil. Onze onderzoeksclusters ‘energy’ en ‘health’ vallen onder de gebieden waar ook dit kabinet zich de komende jaren op gaat richten. Dit kabinet is tevens voorstander van het versterken van de regio’s, en wat dat aangaat is de inbedding van de TU/e in de Brainport-regio goed verzorgd. En dit kabinet hecht veel waarde aan het toepassen van kennis, de kennisvalorisatie, een gebied waarin de TU/e heeft laten zien voorop te lopen.” Van Ham voegt daar nog de komst van het University College met een brede exacte bachelor aan toe: “We denken daarmee studenten te trekken die zich eerst breder willen oriënteren en pas later kiezen voor een bepaalde richting. Om het College te kunnen starten, is 25 miljoen nodig, daarna moet het zichzelf kunnen bedruipen. We willen ermee starten in 2013.” (HK)

The government’s decision to stop using natural gas profits, the so-called FES funds, for innovation projects and research will set TU/e back anywhere between twenty and thirty million euro a year, according to Chairman of the Board dr.ir. Arno Peels. Still, the board does see opportunities to partly undo this deficit.