Zwoegen of de zweep
    Achterban vakbonden akkoord met cao universiteiten
    07 december 2010 - De achterban van de vakbonden is akkoord gegaan met de nieuwe cao voor het universitaire personeel. Een tussenstap in de onderhandelingen, noemt Abvakabo FNV de overeenkomst.

Medewerkers van universiteiten kunnen deze maand een uitkering van 500 euro bruto tegemoet zien. Of ze volgend jaar salarisverhoging krijgen, blijft afwachten. Daarover gaan de vakbonden weer onderhandelen met universiteitenvereniging VSNU.

In een eerder onderhandelaarakkoord stond dat het personeel in februari 2011 een salarisverhoging van een half procent zou krijgen, maar de bestuurders van universiteiten hebben dat compromis verworpen. Daarom was het lang niet zeker hoe het zou aflopen, nu de achterban van de vakbonden opnieuw een oordeel moest vellen. Maar die heeft met een ruime meerderheid van 72 procent ingestemd, zegt Abvakabo FNV-bestuurder Marieke van den Berg.

De nieuwe cao loopt tot 1 januari 2011. Volgens Van den Berg zullen de vakbonden volgend jaar meer salarisverhoging eisen dan de half procent die de universiteiten eerder hebben verworpen. “Het personeel mag geen sluitpost van de begroting worden”, zegt ze. De looninzet van de FNV-bonden voor 2011 is inmiddels twee procent. De bonden zullen met hun leden bepalen of die eis ook voor de universiteiten zal gelden. (HOP)

The unions’ ranks have agreed on the new cao for university personnel. This month, university staff will be paid an amount five hundred euro gross. Whether they’ll see a raise next year remains yet to be seen. First, unions will have to negotiate with university association VSNU once again. The new cao ends January 1, 2011.