Happy 2011 x 5

Han Konings
    Brabantse gezelligheid kan heel aangenaam zijn, maar vorige week heb ik me er flink voor staan schamen. Terwijl op de nieuwjaarsreceptie twee studenten hun stinkende best stonden te doen om een duet uit de musical Moulin Rouge ten gehore te brengen, leuterden de borrelende aanwezigen lustig door. Ook het praatje van Ton Backx, voorzitter van de lustrumcommissie, was alleen voor de eerste rij toehoorders te volgen. Ik stond naast collegevoorzitter Arno Peels en ik zag hem denken: ‘Moet ik dit hooggeleerde publiek nu als een rumoerige kleuterklas tot stilte gaan manen?’. Helaas deed hij het niet.
    Jubileumjaar 2011 staat in het teken van verbinden
    13 januari 2011 - Een optreden van Ilse de Lange, een driedaagse avontuurlijke zoektocht over de campus, de uitvoering van de musical Moulin Rouge en viermaal een SuperTU/esday. Het is maar een greep uit de vele activiteiten waarmee dit jaar gevierd wordt dat de TU/e 55 jaar bestaat. Het motto: ‘TU/e Connects’.
    Foto | Bart van Overbeeke

Met spetterend vuurwerk, klokgebeier, een lasershow en een lichtkunstwerk van Bouwkundedocent Ralph Brodruck werd 3 januari het elfde lustrum van de TU/e verwelkomd. Tijdens de officiële aftrap van het jubileumjaar op de nieuwjaarsreceptie kon decaan Ton Backx, voorzitter van de lustrumcommissie, nauwelijks boven het geroezemoes in de zaal uitkomen. En dat terwijl de commissie een mooi programma heeft samengesteld, dat het beluisteren meer dan waard is. Backx liet weten dat tijdens dit elfde lustrum de feestelijke activiteiten in het teken van verbinden staan: verbinding tussen medewerkers, studenten, oud-studenten, de stad, het bedrijfsleven en de overheid.

Zo zijn culturele activiteiten gepland met als hoogtepunten een optreden op 28 april van Ilse de Lange op de Markt en op 18, 19 en 20 juni de uitvoering van de musical Moulin Rouge door diverse cultuurverenigingen in het Parktheater (zie ook pagina 12). Ook komt er in maart in het Hoofdgebouw weer een expositie bestaande uit kunst van de eigen studenten en medewerkers.

In mei staat drie dagen lang de TU Odyssee op het programma, die wordt aangekondigd als een multimediale omzwerving met muziek, theater, dans en animatie. De campus zal voor dit evenement worden getransformeerd tot een plek waar ‘een onalledaagse kruisbestuiving gaat plaatsvinden tussen technologie en kunst’. Volgens de organisatoren een tocht die ruim een uur duurt en die ‘enige fysieke en geestelijke inspanning van de bezoeker vraagt, waar die rijkelijk voor beloond zal worden’.

Op wetenschappelijk gebied komt een er groot overkoepelend congres met de titel ‘Connecting the World’. Op dit moment wordt nog gewerkt aan de invulling daarvan en is ook de precieze datum nog niet bekend. Zekerheid is er al over vier SuperTU/esdays, van respectievelijk Technische Natuurkunde (al is die nog overgebleven uit 2010), het Stan Ackermans Instituut (SAI), Scheikundige Technologie en Industrial Design. Tijdens de diesviering op 28 april, waarbij een cortège van hoogleraren net als vijf jaar geleden van het Muziekcentrum naar de Catharinakerk zal lopen, worden drie eredoctoraten uitgereikt en op 2 september is een grote terugkomdag gepland voor alumni. Voor de studenten zal het lustrum in december afgesloten worden met een groot galafeest. Voor het personeel is al op 19 mei een groot medewerkersfeest, voorafgegaan door een sportdag. (HK)

Voor meer informatie: www.tue.nl/lustrum

Ilse de Lange in concert, an adventurous three-day campus quest, a performance of the musical Moulin Rouge, four SuperTU/esdays, and an international culinary happening are only a few of the events celebrating TU/e’s 55th anniversary. The celebration’s motto: ‘TU/e Connects’. For more information, check http://w3.tue.nl/en/tue_connects.