Happy 2011 x 5
    TU/e treft voorbereidingen voor demonstratie in Den Haag
    13 januari 2011 - Zowel studenten als medewerkers van de TU/e zullen bij de landelijke demonstratie zijn tegen de langstudeerregeling, op 21 januari in Den Haag.
    ’s Ochtends trekken hoogleraren door Den Haag. ’s Middags ageren studenten tegen de bezuinigingsplannen van het kabinet op onderwijs. Op dit moment worden hiervoor volop voorbereidingen getroffen aan de TU/e.

TU/e-studenten vormden eind december een werkgroep met als doel een tegengeluid te laten horen tegen de geplande maatregelen van het kabinet om studie-uitloop financieel af te straffen. Zij mobiliseren studenten om 21 januari te gaan demonstreren in Den Haag. Christopher Gits van de werkgroep licht toe: “Studenten kunnen 20 januari tussen 12.00 en 18.00 uur spandoeken en borden maken. Voor 21 januari komen bussen beschikbaar voor het vervoer naar Den Haag. Verder willen we in februari een debat met Tweede Kamerleden houden aan de universiteit.”

Eindhovense studenten kunnen op www.eindhoven21jan.nl terecht voor meer informatie. Het is de bedoeling dat ze zich daar ook aanmelden voor deelname. Enkele universiteiten en hogescholen geven studenten collegevrij. Aan de TU/e worden die week tentamens afgenomen; die zullen gewoon doorgaan.

Ook hoogleraren komen 21 januari naar Den Haag om te demonstreren tegen de kabinetsplannen. In vol ornaat zullen ze langs het Torentje van premier Rutte trekken. Alle rectoren van de Nederlandse universiteiten hebben hun hoogleraren opgeroepen om hieraan deel te nemen. Peter van Dam, woordvoerder van het College van Bestuur, wil alleen melden dat ook aan de TU/e ‘voorbereidingen worden getroffen’. Hoeveel Eindhovense hoogleraren aanwezig zullen zijn, is nog niet bekend.

De regering wil studenten vanaf volgend studiejaar drieduizend euro extra collegegeld laten betalen als ze meer dan een jaar uitlopen in hun bachelor- of masteropleiding. Hogescholen en universiteiten krijgen bovendien een korting van drieduizend euro voor elke langstudeerder die ze in huis hebben. (JvG)

Both TU/e staff and students will be present at the nationwide demonstration against the measures against extended studying that will be held on January 21 in The Hague. In the morning, professors will march through The Hague. Come afternoon, students will be taking action against the government’s plans. More information can be found at www.eindhoven21jan.nl.