ILI glows in Gent
    Nieuws | Mens
    Gaston Vaessen (zonder jasje). Foto | Rien Meulman
    Dubbeldiploma met een 9

Drs.ir. Gaston Vaessen is de eerste afstudeerder bij Operational Finance, een gezamenlijk masterprogramma van de TU/e en Tilburg University. Vorige week behaalde hij twee diploma's met allebei een 9.

Waarom heb je aan dit programma meegedaan?
    "Ik heb de financiële vakken altijd al interessant gevonden. Ik heb bij IE&IS in Eindhoven aangekaart dat ik vakken in Tilburg wilde volgen. Er waren al wat ideeën voor een samenwerking en daar is werk van gemaakt. De TU/e zorgt voor kennis van operationele en logistieke processen en analytische vaardigheden en Tilburg voor een financiële achtergrond."

Was een studie aan twee universiteiten goed te combineren?
    "Op zich was het goed te doen. Ik heb het eerste jaar van mijn master in Eindhoven gedaan en daarna heb ik driekwart jaar vakken gevolgd in Tilburg. Met mijn afstudeeronderzoek heb ik nog wel wat geworsteld, omdat dat zowel aan de eisen van de TU/e als van Tilburg moest voldoen."

Waar ging je afstudeeronderzoek over?
    "Ik heb gekeken naar de outsourcing van productie van complexe kapitaalgoederen in Azië. Dat zijn producten die erg duur zijn om te maken en erg innovatief zijn. Mijn conclusie is dat bedrijven in de opstartfase het beste in West-Europa kunnen blijven, omdat dan een hoge interactie tussen R&D en productie nodig is. Het is efficiënter als je alles op één locatie hebt. Als de machine aanslaat in de markt en de productielijn stabiel is, dan kun je kijken of je zaken overzet naar Azië."

Wat ga je nu doen?
    "Vooralsnog heb ik geen idee. Ik wil graag op het raakvlak van strategie en operaties werken, maar ik vind finance ook nog altijd erg interessant." (JvG)

Drs.ir. Gaston Vaessen is the first to graduate from Operational Finance, a joint Master's program of TU/e and Tilburg University. Last week, he received two degrees that were both awarded with a 9.