ILI glows in Gent
    Gezamenlijk Engelstalig semester Computer Science met Fontys
    3 februari 2011 - De TU/e-opleiding Computer Science and Engineering en Fontys Hogeschool ICT zullen met ingang van het studiejaar 2011–2012 een gezamenlijk, Engelstalig bachelorsemester aanbieden. Het doel is om buitenlandse studenten de mogelijkheid te bieden om zich goed te oriënteren op zowel hbo als universiteit. De eerste aanmelding is inmiddels binnen.

Voor buitenlandse studenten is het vaak moeilijk vooraf te bepalen welk bachelor-
    programma het beste bij hen past; theoretisch of meer praktijkgericht onderwijs. Gedurende het gemeenschappelijke semester zitten studenten een aantal dagdelen per week bij Fontys, de andere helft aan de TU/e. Na dit gezamenlijke semester kunnen de buitenlandse studenten kiezen of ze verder willen met de informaticabachelor aan de TU/e of de Fontys Hogeschool ICT.

Volgens dr.ir. Marloes van Lierop, opleidingsdirecteur van de bachelor Computer Science and Engineering, worden er verzwaarde eisen aan het programma gesteld. Dat moet voorkomen dat doorstromers naar de universitaire richting studievertraging oplopen. Zij moeten onder andere een OGO-project inhalen in het tweede jaar en minimaal een 7 halen voor het vak programmeren dat ze aan de Fontys volgen.

De werving voor het nieuwe programma loopt inmiddels. De faculteit Wiskunde & Informatica lift daarvoor mee op de wervingsactiviteiten van de al bestaande Engelstalige Fontysopleiding ICT. Behalve in India en China wordt er steeds meer geworven in Oost-Europa en onder Britse studenten. Door de forse verhoging van het collegegeld in Groot-Brittannië en een numerus fixus voor veel ict-opleidingen verwachten TU/e en Fontys daar veel belangstelling. Opleidingsdirecteur Marloes van Lierop hoopt op 10 tot 15 aanmeldingen, waarvan vervolgens de helft kiest voor de TU/e.

In 2009 zijn TU/e en Fontys Hogeschool ICT al nauwer gaan samenwerken. Docenten worden vaker uitgewisseld, onderwijs- en onderzoeksfaciliteiten worden gedeeld en studenten moeten vlot kunnen wisselen van instelling. (SK)

Starting the 2011-2012 academic year, TU/e's Department of Computer Science and Engineering, and the Fontys Department of ICT will be offering a joint English-language bachelor semester. In doing so, they want especially foreign students to get the chance to familiarize themselves with both polytechnic and university. The first application is a fact already.