ILI glows in Gent
    Eerste afgestudeerde bij gezamenlijke master TU/e en Tilburg University
    "Beter Nederland dan Azië als fabriekslocatie"
    3 februari 2011 - Bedrijven die complexe kapitaalgoederen maken, kunnen vaak beter Nederland als fabriekslocatie kiezen dan Azië. Tot die conclusie komt Gaston Vaessen (Industrial Engineering & Innovation Sciences) in zijn afstudeeronderzoek. Vaessen is de eerste afgestudeerde van een gezamenlijk masterprogramma van de TU/e en Tilburg University.

Uit het onderzoek van Vaessen blijkt dat de kostenvoordelen van het produceren in het oosten vaak gering zijn en dat het belang van interactie tussen R&D en productie op dezelfde locatie wordt onderschat. Vaessen haalde als eerste student een double degree bij de opleiding Operational Finance. Dit is geen geheel nieuwe opleiding, maar een combinatie van de Eindhovense master Operations Management & Logistics en de Tilburgse master Finance. Vaessen kreeg afgelopen vrijdag twee diploma's.

De opleiding beoogt ingenieurs op te leiden die vanuit een financieel oogpunt logistieke processen kunnen herinrichten. Inmiddels zijn negen studenten met het masterprogramma gestart. Hoewel er al bijna twee jaar werd samengewerkt, moest er nog altijd een contract worden ondertekend. Dit gebeurde afgelopen vrijdag, 28 januari, in het Paviljoen. Volgens Jos Hermus, directeur bedrijfsvoering van de faculteit IE&IS, wordt door de samenwerking 'het mooie van een ingenieursopleiding gecombineerd met financieel gedreven onderzoek'. Harald Benink, vicedecaan bij de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen ziet dat de opleidingen 'complementair zijn en verdieping bieden'. (JvG)

For companies producing complex investment goods it's often best to decide on a factory located in the Netherlands rather than in Asia. Gaston Vaessen (Industrial Engineering & Innovation Sciences) drew above conclusion from the results of his research master. Vaessen is the first to graduate on a TU/e and Tilburg University joint master's program.