ILI glows in Gent
    CvB noemt nog geen startdatum voor het University College
    3 februari 2011 - Het Twente University College hoopt in september 2012 zijn deuren te openen. Bij de Universiteit Maastricht wil men over acht maanden nog steeds van start met het door de TU's verguisde Science College. Voor het University College Eindhoven is nog geen startdatum bekend. "Het CvB wil eerst de financiering goed rond hebben", aldus woordvoerder Peter van Dam.

In het Strategisch Plan 2020 staat een uitgebreide beschrijving van de inrichting en de uitgangspunten van het University College Eindhoven, maar een startdatum wordt niet vermeld. In het verleden is september 2012 als mogelijkheid voorbijgekomen, maar op dit moment legt het CvB zich daar niet op vast. Adviesbureau Boer & Croon heeft de afgelopen maanden in opdracht van de TU/e een haalbaarheidsstudie uitgevoerd. Dat onderzoek heeft vier mogelijke modellen voor een Eindhovens University College opgeleverd. Uiteindelijk is volgens Van Dam gekozen voor een College waar een brede Engelstalige bachelor wordt aangeboden, met een duidelijke maatschappelijke verankering in de Brainport-regio. Van Dam: "We zetten daarnaast ook in op een echt residentieel College, dus met eigen ruimtes en huisvesting van de studenten op de campus."

Op dit moment onderzoekt het CvB hoe de opstartkosten, begroot op 25 à 30 miljoen euro, te financieren zijn. Van Dam: "De mogelijkheden daarvoor zijn we nu in beeld aan het brengen. Met alle overheden en op alle niveaus hebben we overleg, zoals met de gemeente, de provincie en het Rijk. De provincie, die nog geld heeft te verdelen dat is verdiend aan de verkoop van Essent, heeft aangeven dat niet te willen besteden aan onderwijsinitiatieven van individuele instellingen. Maar men heeft wel geld beschikbaar voor de conservering van gebouwen die een cultuurhistorische waarde hebben. Dat is in onze ogen Potentiaal, het huidige onderkomen van Electrical Engineering. Potentiaal is een wezenlijk onderdeel van het gebouwenensemble op onze campus. Daar zouden we in toekomst dan mogelijk het University College in kunnen onderbrengen, samen met de huisvesting van de studenten die daar de bachelor volgen." (HK)

Twente University College hopes to open its doors in September of 2012. Maastricht University still intends to continue its Science College. University College Eindhoven does not yet have a start date. "The Executive Board wants to make sure financing is properly settled first," says spokesperson peter van Dam.