ILI glows in Gent
    Sapje van een elektronische vriend
    3 februari 2011 - Een glas water was nog te link vanwege de kwetsbare elektronica van servicerobot Amigo, maar een pakje vruchtensap kreeg de bedlegerige patiënt netjes aangereikt. Afgelopen vrijdag was het de apotheose van een week lang buffelen door de dertig deelnemers van de RoboEarth Workshop, maar over tien of twintig jaar is het wellicht de gewoonste zaak van de wereld. Dankzij RoboEarth.
    Foto | Bart van Overbeeke

Dr.ir. René van de Molengraft betitelt het vriendelijke gebaar van de nieuwe TU/e-robot Amigo als een mijlpaal. De robot was namelijk niet expliciet geprogrammeerd voor deze handeling, zegt hij: "De robot wist hoe hij de opdracht moest uitvoeren door informatie te downloaden uit de database van RoboEarth." In deze database staan afbeeldingen van het pakje vruchtensap, het tafeltje waarop dit stond, en het ziekenhuisbed.

Van de Molengraft, universitair hoofddocent bij de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde, coördineert het RoboEarth-project, een samenwerking tussen vijf Europese universiteiten en Philips die een jaar geleden van start ging en nu dus al zichtbaar resultaat heeft. "We willen toe naar één groot collectief geheugen voor alle robots. Als een robot wordt geconfronteerd met een onbekende omgeving, maakt hij verbinding met deze internetdatabase om te zien of hierover al iets bekend is. Dat kan bijvoorbeeld informatie zijn die een andere robot in de database heeft gezet. Het doel is dat alle robots ter wereld zo van elkaar kunnen leren." (TJ)

Zie ook dit filmpje op YouTube.

After a week of hard work for the thirty participants of the RoboEarth Workshop, TU/e's service robot Amigo succeeded in serving a drink to a bedridden patient. Amigo managed to find the information to do so from the RoboEarth database by itself. RoboEarth is a European project, aimed at having robots learn from each other through an Internet database.