ILI glows in Gent
    Eigenwijs: piepjong toptalent bij BMT
    3 februari 2011 - Hoe werkt je oog? Hoe meet je je bloeddruk? Waarom verandert je hartslag als je gaat rennen? Aan de hand van een stel splinternieuwe anatomische modellen en de modernste meetapparatuur daagde de faculteit BMT dinsdag 1 februari 32 hoogbegaafde kinderen uit vragen te stellen over hun eigen lijf.
    Foto | Bart van Overbeeke

Na afloop van de BMT-workshop 'Eigenwijs' gingen de onderzoekstalentjes, afkomstig van de Leonardo-afdeling van basisschool D'n Heiakker uit Deurne, trots en stralend naar huis. Met in hun tas de gebruikte labhandschoentjes en meetboekjes volgeplakt met elektrodes.

Volgens organisator Mariken Althuizen waren de assisterende BMT-studenten verbaasd over hoeveel de kinderen al wisten. "Vooral de oudere kinderen wisten bijvoorbeeld al precies te vertellen hoe het beeld op het netvlies op zijn kop staat en door de hersenen weer rechtop wordt gezet."

Althuizen hoopt dat de workshop voortaan vier keer per jaar kan plaatsvinden. Voor april komt in ieder geval een groep van de Leonardoschool in Geleen naar de TU/e. "Ik hoop dat andere faculteiten ons voorbeeld zullen volgen. Basisscholen krijgen bij de voorlichting nog niet veel aandacht, maar je moet ook aan de langere termijn denken. Laten we hopen dat deze kinderen over tien jaar nog steeds zo enthousiast zijn!" (TJ)

Last Tuesday, 32 gifted children were challenged to ask questions about their own bodies with the help of a number of brand new anatomical models and top-notch measuring equipment. The Department of BMT is currently thinking about organizing the workshop 'Eigenwijs' (know-it-all) several times a year.