ILI glows in Gent

Taalkoppeltjes bij Intercambio van T!NT

3 februari 2011 - Er moesten extra boodschappen worden gedaan, de opkomst voor Intercambio was stukken hoger dan verwacht. Naar schatting vijftig studenten kwamen gisteravond naar de ontmoetingsruimte in de Bunker om elkaar te helpen met taalontwikkeling. Vooraf werd stamppot gegeten, tussendoor was er een ‘Dutch act’.

“Ik hoop dat door deze Intercambioavond contact ontstaat tussen Nederlandse en internationale studenten en dat dat contact zich voortzet”, zegt organisator Anne Diepenbrock. Ze is stagiaire bij T!NT voor haar studie toegepaste psychologie aan de Fontys. De opzet van deze avond is dat studenten gekoppeld worden aan iemand die de taal machtig is die zij willen leren en die behoefte heeft aan hulp in de moerstaal van henzelf. Tweederde van de deelnemers komt uit het buitenland.

Diepenbrock denkt dat de opkomst deze avond zo groot is omdat er veel internationale studenten op de TU/e rondlopen die graag in contact komen met Nederlanders en die graag de Nederlandse taal willen leren.

Scheikundige Technologiestudent Hilal Güneysu  is gekomen om Nederlands te leren maar wil ook haar Engels verbeteren. Ze zit halverwege haar eerste (en enige) studiejaar in Eindhoven. “Ik weet nog niet of er iemand Turks van mij wil leren, maar dat zou me wel verbazen. De meesten komen toch voor Nederlands.”

Tijdens de ‘Dutch act’ van Rieneke Oudesluijs, voormalig studentenassitent bij
    T!NT, mogen de deelnemers roepen hoe zij Nederlanders zien. Zij vertaalt de kenmerken, dat is leerzaam bedoeld. Maar het klinkt vooral grappig wanneer in no time de volgende woorden op de lijst staan: “Lang, gierig, direct, tolerant en koppig”.

De volgende Intercambio zal een Mexicaans tintje krijgen en plaatsvinden op 16 maart. Die avond worden nieuwe koppels gemaakt. Inschrijven via tint@tue.nl (NS)

Since the turnout for T!NT's Intercambio was much higher than expected, extra grocery shopping needed to be done. Some fifty students showed up at the Bunker's common room last night to help each other with their language skills. Prior to the language training, attendants were served 'stamppot', and during the break a Dutch act was performed.