ILI glows in Gent
    Zijlstra gaat instellingen belonen en straffen
    8 februari 2011 - Staatssecretaris Halbe Zijlstra van OCW wil kijken of instellingen die goed presteren beloond kunnen worden ten koste van instellingen waarvan de prestaties achterblijven. Hij denkt aan een “bonus-malusprincipe”. x11_s.jpg
    OCW-staatssecretaris Halbe Zijlstra.

Zijlstra gaat jaarlijks 370 miljoen euro bezuinigen op het hoger onderwijs en investeert een deel van het geld in de kwaliteit van het onderwijs. Voor de verdeling van het geld over de instellingen denkt hij aan criteria als het aantal contacturen, het opleidingsniveau van docenten, het aantal studenten dat “meer dan het reguliere programma volgt” en het aantal excellente opleidingen van een hogeschool of universiteit.

De staatssecretaris was altijd al een voorstander van ‘kwaliteitsbekostiging’. In juni worden de huidige afspraken met instellingen geëvalueerd. Op basis daarvan zal hij besluiten hoe hij de instellingen precies gaat afrekenen. (HOP)

Zijlstra to reward and punish educational institutions

State Secretary Halbe Zijlstra of OCW wants to find out whether well-performing institutions can be rewarded at the expense of institutions that are not doing so well. He is considering a bunus-malus system. Zijlstra will be economizing 370 million euro on higher education annually, and invest part of that sum into the improvement of education. He is thinking of distributing the money among institutions based on criteria such as the number of contact hours, lecturers’ level of education, the number of students that are taking “extracurricular courses” and the number of excellent studies universities of applied science or regular universities have on offer.