ILI glows in Gent
    TU/e gedeeld vierde in Keuzegids Masters 2011
    8 februari 2011 - De TU/e komt bij negen masters als beste uit de bus in de Keuzegids Masters 2011. Overall staat onze universiteit op een gedeelde vierde plaats. Directe concurrent Twente krijgt evenveel punten (63) als de TU/e. De TU Delft moet het met een score van 61 doen. De gezamenlijke lerarenopleiding van TU/e en Fontys wordt als slechtste van Nederland beoordeeld, terwijl deze jonge opleiding onlangs nog positief scoorde bij een tussentijdse beoordeling. x13_s.jpg

De master Science Education and Communication van de Eindhoven School of Education (ESoE) krijgt met 40 punten het predikaat ‘zwak’. Prof.dr. Wim Jochems, directeur van ESoE, toont zich verbaasd over de beoordeling: “Na de positieve tussentijdse beoordeling had ik dit niet verwacht. Het is ook erg opvallend dat de lerarenopleiding in Leiden, algemeen gezien als de beste van het land, maar vlak boven ons staat. Op voorhand zou ik met een plek vlak bij Leiden heel tevreden zijn. Maar met deze uitslag zijn we natuurlijk niet gelukkig.”

De lage plaats is te wijten aan de studentenoordelen; de experts beoordelen de opleiding als ‘gemiddeld’. Jochems: “De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat veel opleidingen lagere vakinhoudelijke eisen stellen dan wij. Maar het is duidelijk dat we nog werk te doen hebben.”

In de algemene ranglijst moet de TU/e de Open Universiteit, Wageningen, Maastricht en Nyenrode voor zich dulden. De volgende opleidingen van de TU/e scoren beter dan hun concurrenten: Applied Physics, Biomedical Engineering, Building Services, Chemical Engineering, Human-Technology Interaction, Industrial Design, Innovation Management, Innovation Sciences en Operations Management & Logistics.

In het algemeen zijn de oordelen over exacte masteropleidingen en onderzoeksmasters positiever dan die over masteropleidingen van rechten- en letterenstudies. Door het specifieke karakter van veel van de opleidingen heeft de TU/e vooral competitie van de overige technische universiteiten. De master Applied Physics verslaat echter ook de ‘algemene’ natuurkundemasters. Toch is de vraag hoe serieus de beoordelingen moeten worden genomen - zie ook de opmerkingen van Jochems. Applied Physics scoort bijvoorbeeld met een score van 73 dit jaar opvallend veel lager dan de 85 punten van vorig jaar.

De Keuzegids Masters 2011, met beoordelingen van zeshonderd masters aan universiteiten en hbo-instellingen, is vandaag verschenen. De gegevens in de Keuzegids zijn gebaseerd op rapporten van deskundigen en resultaten van de Nationale Studentenenquête. De gids is een uitgave van het centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.). (TJ)

Voor meer informatie: www.keuzegids.org

TU/e shares fourth place in Master Selection Guide 2011

For nine Master degrees, TU/e is the best choice, according to the Keuzegids Masters 2011 (Master Selection Guide). Overall, our university comes in at a shared fourth place. Immediate competitor Twente received exactly as many points (63) as TU/e. TU Delft has to settle with 61 points. The joint teacher training program of TU/e and Fontys is rated the worst in the Netherlands, although it received a positive score after another recent assessment. The Science Education and Communication Master of the Eindhoven School of Education (ESoE) was rated ‘weak’ with only 40 points. ESoE’s dean, prof.dr. Wim Jochems, is very surprised at the outcome: “After the positive rating we received, I didn’t expect this at all. It also struck me that Leiden, which is generally considered to offer the best teacher training program in the Netherlands, scored only marginally higher than we did. Normally, I would welcome a spot so close to Leiden, but this is a disappointment, of course.” The bad rating can be attributed to the students’ ratings, because experts rated the program as ‘average’. Jochems: “The only explanation I can think of is that many programs have lower standards regarding subject matter knowledge than we do. But still, we clearly have our work cut out for us.”