ILI glows in Gent
    Op tv met een zuinige vrachtwagen
    9 februari 2011 - Een superzuinige vrachtwagen. Die probeert Nico Katsburg (15) uit het Friese Bolsward te ontwerpen voor het tv-programma Green Dream District van National Geographic Channel. Dinsdagmiddag kreeg hij in het Automotive Lab advies van expert dr.ir. Rudolf Huisman (DAF en TU/e). Met diens advies moet Nico’s ontwerp gekozen worden tot duurzaamste uitvinding van 2011. x14_s.jpg
    Nico Katsburg krijgt advies van expert dr.ir. Rudolf Huisman van DAF en de TU/e.
    Foto | Bart van Overbeeke

Twee dagen lang was een filmploeg van Green Dream District op de TU/e-campus om verslag te doen van het advies dat de aan het tv-programma deelnemende kinderen inwonnen van experts, ‘Green Coaches’, van de TU/e. In totaal passeerden veertien uitvindingen van kinderen tussen negen tot negentien jaar de revue. Projecten met intrigerende namen als ‘Gemalen energie’, ‘Light in the Night’, ‘Sustainable Street’, ‘Magic Gum’, en dus ‘De energiezuinige vrachtwagen’.

Nico vertelt dat hij in eerste instantie een supersnelle vrachtwagen had willen ontwerpen: “Ik ben geobsedeerd door snelle gestroomlijnde auto’s.” Omdat vrachtwagens toch niet harder mogen dan tachtig kilometer per uur en snellere auto’s juist heel milieuvervuilend zijn, heeft hij zich toch maar gericht op een zuinige vrachtwagen die maar de helft moet verbruiken van een normale vrachtwagen.

Uit zo’n vijfhonderd inzendingen is de jonge Fries al doorgedrongen tot de beste 36 inzendingen, die vanaf begin april in twaalf uitzendingen worden behandeld. In elke aflevering van Green Dream District bepaalt een jury wie er door mag naar de finale, met perspectief op de hoofdprijs van vijfduizend euro.

Nico hoopt van expert Huisman te leren hoe hij zijn tweede schaalmodel nog aerodynamischer kan maken en hoe hij kan berekenen hoeveel brandstof dat bespaart. Wellicht zien we hem over een paar jaar terug. “Ik ben geobsedeerd door alles wat met techniek te maken heeft en ik wil dat later ook studeren.” (TJ)

Vanaf 2 april wordt Green Dream District uitgezonden op National Geographic Channel.

Super fuel-efficient truck makes it to tv
    Nico Katsburg (15) from the Frisian city of Bolsward is working on the development of a super fuel-efficient truck for National Geographic Channel’s tv show Green Dream District. Last Tuesday afternoon, he was at the Automotive Lab for expert advice from dr.ir. Rudolf Huisman (DAF and TU/e). With his counsel, Nico’s design will hopefully be awarded the title '2011’s most sustainable invention'.