ILI glows in Gent
    Prijs voor zonneceldak TU/e-student
    9 februari 2011- TU/e-alumnus ir. Mark Straver heeft gisteren, dinsdag 8 februari, op de Internationale Bouwbeurs 2011 in Utrecht de tweede prijs gewonnen in de Hollands-Ontwerp Award, een competitie voor (afstudeer)projecten die zich richten op innovaties in de bestaande bouw. Straver haalde de onderscheiding binnen met zijn ‘PV Renovatiedak’. x16_s.jpg
    Het PV Renovatiedak.

Straver ontwierp een zogeheten lessenaarsdak bestaande uit isolerende dakelementen met daarin geïntegreerde zonnecellen (PV staat voor het Engelse photovoltaic). Door een helling van 150 graden in de juiste richting aan te brengen, vangt het lessenaarsdak minstens 87 procent van het invallende licht op.

Het PV Renovatiedak kan worden aangebracht op woningen die tussen 1945 en 1975 zijn gebouwd en door hun seriematige karakter bij uitstek geschikt zijn voor een universele renovatie-aanpak. Woningen uit deze periode voldoen niet meer aan de huidige comfort- en duurzaamheidseisen, maar sloop en nieuwbouw van dit bestand van 1,1 miljoen woningen is duur, milieubelastend en te tijdrovend.

Toepassing van het PV Renovatiedak zou een alternatieve oplossing kunnen zijn, denkt Straver. Door de isolerende werking levert het PV Renovatiedak een forse besparing op aan stookkosten -het dak bespaart volgens Straver 500 kubieke meter gas per jaar- en daarbovenop komt de elektriciteit die de zonnecellen leveren: meer dan 4000 kWh. Genoeg om de stroombehoefte van een gemiddeld gezin volledig te dekken.

Bovendien wordt met de installatie van het verhoogde dak een krappe zolder opgewaardeerd tot ruime, geïsoleerde zolderkamer, wat ook zou moeten leiden tot een waardestijging van de woning. De Hollands-Ontwerp Award is een initiatief van BouwhulpGroep en SlimRenoveren. De acht genomineerde projecten zijn nog tot 12 februari te bezichtigen op de Bouwbeurs. (TJ)

On Tuesday, February 8, TU/e alumnus Mark Straver came in second at the Dutch Design Award competition of the International Building Exhibition 2011 in Utrecht. It’s a competition for (graduate) projects focused on innovation in existing constructions. Straver won the prize for his ‘PV renovated roof’.