ILI glows in Gent

Kennisinstellingen DPI en TU/e werken samen met Brazilië

10 februari 2011 - Dutch Polymer Institute (DPI) en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) gaan samenwerken met de National Council for Scientific and Technological Development of Brazil. Met de ondertekening van een Letter of Understanding is een driejarige R&D-samenwerking tot stand gekomen op het gebied van nanotechnologie en biopolymeren. Er worden tien promovendi aangesteld voor het project.  x17_s.jpg
    Managing director DPI dr.ir. Jacques Joosten (links) en dr.ir. Arno Peels, voorzitter College van Bestuur TU/e. Foto: Bart van Overbeeke

De samenwerking tussen de drie partijen heeft als belangrijkste doel om elkanders sterktes beter te benutten. De overdracht van kennis moet worden gestimuleerd door de uitwisseling van tien PhD’s (promovendi). Het gaat om vijf onderzoekers uit Brazilië, drie van DPI en twee van de TU/e. Als bij de evaluatie over twee jaar deze samenwerking succesvol blijkt, dan worden de aantallen verdubbeld tot totaal twintig promovendi.

Dr.ir. Jacques Joosten, managing director DPI, is erg enthousiast over de samenwerking tussen DPI, de TU/e en Brazilië. “We willen van DPI een ‘International Centre of Excellence in Polymers’ maken. Hiervoor breiden we ons netwerk uit en focussen we op snelgroeiende economieën als Brazilië en China. De samenwerking met de Brazilianen biedt volop kansen om in de toekomst meer allianties te sluiten in Latijns Amerika.” Ook de TU/e ziet kansen voor meer samenwerkingsverbanden, met name omdat Biobased Materials een focusgebied is bij de TU/e-faculteit Scheikundige Technologie. (CvK)

The Dutch polymer Institute (DPI) and the Eindhoven University of Technology (TU/e) have entered into a collaboration with the National Council for Scientific and Technological Development of Brazil. By signing a Letter of Understanding, a three-year R&D collaboration in the field of nanotechnology and biopolymers has come into effect. Ten PhD students will be working on the project.