ILI glows in Gent
    Debat kabinetsplannen: "Het is essentieel voor onze samenleving om waardig onderwijs te houden"
    15 februari 2011 - Eén voorstander voor de kabinetsplannen die het opnam tegen tientallen tegenstanders. VVD-politica Anne-Wil Lucas had het soms niet gemakkelijk afgelopen vrijdag in het Auditorium, maar elke spreker diende ze van repliek. Het debat tussen haar, Jesse Klaver (GroenLinks) en Elphi Nelissen (toekomstig decaan bij Bouwkunde) was een initiatief van de TU/e-werkgroep Kabinetsplannen. x19_s.jpg
    Jesse Klaver, Elphi Nelissen en Anne-Wil Lucas. Foto | Bart van Overbeeke

“Ik ben blij met de langstudeerdersregeling”, is de onverwachte ironische opmerking van een student uit het publiek. Om daaraan toe te voegen: “De waarde van onze opleiding zal stijgen. Toekomstige studenten kijken wel uit om een bètastudie te doen.” Het gros van de studenten liet vrijdag r duidelijk blijken vierkant tegen de kabinetsplannen te zijn. Ze brachten hun persoonlijke situatie onder de aandacht (‘ik heb een jaar bestuur gedaan en ben naar het buitenland gegaan’) en vinden het bovenal belachelijk dat ‘tijdens het spel de regels worden veranderd’.

Lucas bestempelt dit als ‘het meest pijnlijke aan de maatregel’.“Maar”, stelt ze, “niks doen is geen optie. We willen alles zo spoedig mogelijk invoeren.” Op haar opmerking dat ‘er eerst geld verdiend moet worden om uit te kunnen geven’ reageert discussieleider Rudy van Beurden gevat: “Dus de auto moet nog gecontroleerd worden, maar de apk-rekening ligt er al.”

Lucas houdt de studenten voor dat ‘er al flink in studenten wordt geïnvesteerd door de Nederlandse samenleving’. Ze pleit ervoor dat studenten zich uit laten schrijven als ze een bestuursjaar doen. Ook opteert ze voor financiële steun vanuit het bedrijfsleven.

Jesse Klaver is duidelijk op hand van de studenten. Maar om -zoals een student voorstelt- de universiteit stil te leggen, gaat hem een stap te ver. “Ga stemmen op een oppositiepartij”, luidt zijn advies.

Elphi Nelissen oogst bijval van het publiek met haar opmerking dat ‘het voor onze samenleving essentieel is om waardig onderwijs te hebben en houden’. “Ik vrees dat de kwaliteit met deze plannen omlaag gaat.”

Voor aanvang van het debat kregen de Tweede Kamerleden een rondleiding op de TU/e, waarbij onder meer de voetbalrobots van Tech United en de raceauto van University Racing Eindhoven werden aangedaan. (JvG)

She was the only one in favor of the government’s plans among dozens of opponents. It wasn’t always easy for VVD politician Anne-Wil Lucas last Friday, but she did answer every question. The debate between her, Jesse Klaver (GroenLinks) and Ir. Elphi Nelissen (future dean of Architecture, Building & Planning) was organized by the TU/e Government Plans group.