ILI glows in Gent
    Minister: “Hoogleraren geven te weinig les”
    7 februari 2011 - Onderwijsminister Marja van Bijsterveldt ziet hoogleraren liever lesgeven dan protesteren. “Het gebeurt veel te weinig dat de professor echt een rol speelt in het onderwijs.”

Van Bijsterveldt zegt dit in een interview met de Volkskrant. Ze vond de recente demonstratie van duizend hoogleraren tegen het bezuinigingsbeleid waardig, maar: “Ik had ze liever gewoon in collegezalen aan het werk gezien.”

De langstudeerboete voor studenten, een idee van haar eigen CDA, noemt ze “alleszins redelijk” en het protest van de universiteiten daartegen niet terecht. Immers: “Het bezuinigde geld wordt weer geïnvesteerd in het hoger onderwijs.”

Een vergelijkbare opmerking kwam staatssecretaris Zijlstra op veel kritiek te staan. HBO-raadvoorzitter Guusje ter Horst beschuldigde hem tijdens de demonstraties in Den Haag van “jokken” en “publiek bedrog” omdat hij de bezuinigingen in een interview bagatelliseerde.

Volgens de hogescholen en universiteiten komen de bezuinigingen en investeringen pas in 2015 met elkaar in evenwicht. Het protest van de universiteiten en hogescholen richtte zich vooral daartegen en ook tegen het wegvallen van extra investeringen in onderzoek met de aardgasbaten. (HOP)

.
    As far as Minister of Education Marja van Bijsterveldt is concerned, professors should be teaching rather than protesting. “Professors hardly ever play a big enough part in education.” Van Bijsterveldt said so in an interview with newspaper de Volkskrant. She felt the recent protest by a thousand professors against the cutbacks in education was a worthy one, yet: “I’d rather just seen them teaching in lecture rooms”.