En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    8 september 2012 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Bogotá

Eind juni ben ik voor drie maanden vertrokken naar Colombia, naar de hoofdstad Bogotá, om onderzoek te doen naar Guadua (de bamboesoort uit Colombia) aan de Universidad de Los Andes (Uniandes) voor mijn afstudeeronderzoek om de master Structural Design succesvol af te sluiten.

Bogotá, met acht miljoen geregistreerde inwoners, is de huidige woonplaats van Simón Vélez, dé bamboearchitect. Hij heeft een ontwerp gemaakt van een cultuurpodium, voor in de Tolhuistuin in Amsterdam. In zijn ontwerpen gebruikt hij Guadua opgevuld met beton ter plaatse van de verbinding om deze te versterken. Mijn onderzoek richt zich op zijn methode en ik vergelijk het tevens met een alternatieve methode: Guadua opgevuld met hout. Aan de Uniandes wordt hier ook onderzoek naar gedaan, vandaar dat ik hier ben om ook gebruik te maken van hun ervaringen.

Het onderzoek gaat voorspoedig, maar het is wel even wennen aan de werkcultuur van mañana, mañana! Je moet de mensen vaak vragen of het is geregeld, koffie drinken gaat altijd voor en als je een afspraak hebt om 08.00 uur, kom dan gerust om 08.15 uur, dan ben je nóg te vroeg. Gelukkig spreken alle studenten en docenten (goed) Engels, alleen het personeel in het laboratorium niet. Maar met handen, voeten en hulp van andere studenten lukt het altijd wel.

Overigens is de Uniandes de duurste universiteit van Colombia, het is een privé-universiteit en zeer zwaar beveiligd. Er staan bewakers met honden in elke straat van de campus en betreden van een gebouw kan enkel wanneer je het poortje opent met je eigen ID-pasje.

Colombia, het land dat bekend staat om de FARC en cocaïne- maar dat is zonde, wat er is zoveel meer en moois wat dit land te bieden heeft. De mensen zijn erg vriendelijk, helpen je op elk gebied. Daarnaast is het eten heerlijk, zowel speciale gerechten van het land- bijvoorbeeld ajiacco (soep met aardappel) en arepa (maïsbroodje met kaas)- als ook overheerlijke kipfilet, varkensribbetjes et cetera. Ook hebben ze enorm veel fruitsoorten, een hele goede bloemenindustrie, verrukkelijke arequipe (soort karamel, maar toch ook weer niet) en niet te vergeten: de beste koffie ter wereld!

In de weekenden is het tijd voor ontspanning, dus veel bekijken van de stad Bogotá en daarnaast is het hier ook erg leuk om te stappen en te dansen: salsa, merengue, reggaeton of rumba. Zowel de mannen als de vrouwen zijn hier erg goed in.

Helaas is het einde aan de Uniandes in zicht. Jammer, maar het was een waardevolle, leuke ervaring om in een ander land de (werk)cultuur te ervaren en kennis te maken met gewoonten en gebruiken. Ik raad dan ook iedereen aan die de kans krijgt, ‘m te grijpen en kennis te maken met andere culturen.

Tot slot: Colombia is één land met diverse klimaten, vele diverse accenten, diverse mensen (uiterlijk en innerlijk), een prachtige natuur en het is jammer dat het land vooral bekend is om zijn negatieve kanten.

Lianne Visschers, studente Bouwkunde