En hoe is het in...?

NL | EN

Verenigingen weten niks van ‘grove ontgroeningen’

19 september 2011 - SSRE en het Eindhovens Studenten Corps zeggen niets te weten van gebeurtenissen tijdens hun afgelopen ontgroeningen die niet door de beugel kunnen. Een bezorgde vader trok afgelopen week aan de bel bij de Eindhovense fractie van de Lijst Pim Fortuyn over de ‘bizarre praktijken’ die zijn zoon of dochter moest ondergaan die volgens hem ‘hele nare, traumatische gevolgen’ zouden kunnen hebben.

In een open brief aan burgemeester en wethouders spreekt LPF-fractievoorzitter Rudy Reker, die telefonisch contact heeft gehad met de bezorgde vader, van ‘lichamelijke mishandeling en grove vernederingen’. Met ontgroeningsrituelen om tot een vereniging te worden toegelaten, heeft zijn fractie op zich geen problemen, schrijft hij, ‘maar hier zijn ethische grenzen overschreden. […] Hoewel Eindhoven graag als studentenstad bekend wil zijn, moeten wij deze grove ontgroeningen niet willen’.

Reker roept het Eindhovense college op om stappen te ondernemen, ‘om te zorgen dat Eindhoven niet alleen een veilige stad is, maar ook een stad die studenten respecteert’. Ingaan op wat zich nou precies zou hebben voorgedaan, wil Reker niet. Hij benadrukt achter zijn brief te staan, maar zegt dat het niet aan hem is met de feiten naar buiten te treden. De bezorgde vader is vooralsnog niet bereikbaar voor een reactie.

De gezelligheidsverenigingen in de Bunker zijn onaangenaam verrast door de berichtgeving op onder andere diverse studentensites. “Het ESC en wij hebben beide ontgroeningen, maar op basis van de informatie die we nu hebben, kunnen we niet achterhalen bij welke vereniging dit moet zijn gebeurd”, zegt Tim Fokker, praeses van het verenigingsbestuur van SSRE. Bij zijn vereniging heeft zich volgens hem tijdens de ontgroening geen situatie voorgedaan die hij kan koppelen aan de beschreven ‘grove’ praktijken.

Bovendien, zo benadrukt Fokker, worden zowel landelijk als lokaal de nodige maatregelen getroffen om ongeregeldheden te voorkomen. Zo is alcohol tijdens de ontgroening volgens hem verboden, zijn bij alle activiteiten bestuurders aanwezig -onder wie een vertrouwenspersoon- en is deelname altijd vrijwillig. “Mensen mogen op elk moment stoppen.”

De SSRE-bestuurder hoopt deze week meer duidelijkheid te krijgen over de commotie en wil hiervoor allereerst contact zoeken met LPF-fractievoorzitter Reker. “Het is jammer dat de communicatie nu een beetje eenzijdig is. Ik kan me ergens voorstellen dat de verontruste vader, wellicht uit angst voor represailles, niet naar de vereniging in kwestie heeft gebeld. Maar nu zijn wij de boosdoener die in het hele verhaal verder een beetje wordt overgeslagen.”

Goed gecontroleerd
    Ook Tom Klein, kandidaat-president van het Eindhovens Studenten Corps (ESC), baalt van de ontstane onduidelijkheid en de ‘vage berichtgeving’. “We kunnen onszelf eigenlijk niet voorstellen dat iets dergelijks bij ons is gebeurd. Fysiek contact is uit den boze, alles wordt goed gecontroleerd, er zijn duidelijke regels en afspraken over de gang van zaken en onze begeleiders hebben hiervoor een training gehad bij de Landelijke Kamer van Verenigingen. Maar wij worden er nu wel op aangekeken en aangesproken.” Ook de naam van Eindhoven als studentenstad wordt volgens Klein door het incident nadrukkelijk geschaad.

De aankomend bestuursvoorzitter wil niets zeggen over specifieke activiteiten tijdens de ontgroening bij het ESC. “Ik kan wel zeggen dat het programma dit jaar niet anders is geweest dan voorgaande jaren.”

Ook universiteitssecretaris ir. Harry Roumen zegt niks van enige ongeregeldheid tijdens de ontgroeningen te weten. Ook hij benadrukt dat, samen met andere universiteiten, duidelijke gedragsregels zijn opgesteld voor de kennismakingsperiodes bij studentenverenigingen. “Als het in dit geval een vereniging betreft die verbonden is aan de TU/e, zou die persoon zich in eerste instantie bij óns hebben moeten vervoegen en niet bij de LPF. Zolang we geen verdere tekst en uitleg krijgen, kunnen we er niets mee.” Roumen voegt eraan toe: “Áls er iets aan de hand is, blijft het de verantwoordelijkheid van de betreffende vereniging, maar zullen wij als universiteit onze verantwoordelijkheid niet ontlopen en zo nodig sancties treffen”. (MvdV)

Associations are completely unaware of ‘harsh hazings’
    SSRE and the Eindhoven Student Corps claim to be unaware of any inappropriate events during their latest hazing periods. A worried father alerted the Eindhoven faction of the List Pim Fortuyn about the ‘bizarre practices’ his son or daughter had to endure, which could very well have ‘very unpleasant, traumatic’ consequences.