En hoe is het in...?

NL | EN

Radboud-site moet zwijgen over Vonk

20 september 2011 - De officiële nieuwssite van de Radboud Universiteit mag voorlopig niets meer over hoogleraar Roos Vonk en haar vleesonderzoek publiceren. Zelfs de rector van de universiteit is bij die beslissing betrokken geweest, zegt de woordvoerder van de universiteit. Hij bevestigt een bericht hierover van het Nijmeegse studentenblad ANS.

De universiteit laat een eigen commissie de gang van zaken onderzoeken rond het beruchte vleeseters-zijn-hufters-onderzoek dat hoogleraar en dierenactivist Roos Vonk samen met de Tilburgse hoogleraar Diederik Stapel in een persbericht naar buiten had gebracht. Kort daarna kwam Stapels wetenschappelijke fraude aan het licht: de data waren waarschijnlijk verzonnen.

Waarom de radiostilte gedurende het onderzoek noodzakelijk zou zijn, kan de woordvoerder niet uitleggen. Het interne onderzoek zou sowieso grondig genoeg zijn, geeft hij toe, ook zonder de radiostilte. Hij stelt dat de stilte niet is bedoeld om het imago van de universiteit te beschermen.

Het Nijmeegse universiteitsblad VOX, dat alleen op papier verschijnt, mag overigens wel over de kwestie schrijven. (HOP)

Website Radboud to keep mum about Vonk
    Until further notice, the official news site of Radboud University Nijmegen can no longer publish news concerning professor Roos Vonk and her meat research. Even the university’s Rector was involved in that decision, according to the university’s spokesperson. He confirms an article on the matter published in the Nijmegen student magazine ANS.