En hoe is het in...?

NL | EN

Debat aan de Dommel

20 september 2011 - De vermeende escapades van Dominique Strauss-Kahn, Prinsjesdag, ‘Eindhoven de slimste’, de Griekse schuldencrisis: alles en iedereen kan ter sprake komen tijdens ‘Actueel aan de Dommel’, de nieuwe talkshowreeks waarvoor Studium Generale mensen in De Zwarte Doos samenbrengt om te discussiëren over het nieuws. De eerste editie is op maandag 3 oktober. x19_s.jpg

Veertig minuten, snel, spits en scherp, luchtig en laagdrempelig. Dat is ‘Actueel aan de Dommel’ in een notendop, aldus het organiserende Studium Generale. Ook voor de medewerkers van het bureau is het een spannende exercitie, erkent Carole Snellink. “We proberen in onze programmering steeds vaker het debat op te zoeken en vooral studenten te laten meepraten over wat er speelt. Dat deden we ook al in bijvoorbeeld onze Onderwijscafés, die bij het publiek goed bleken te vallen”, weet Snellink.

Het is voor het eerst dat SG een talkshow organiseert waarvan zowel gespreksonderwerp als gasten pas dezelfde ochtend gekozen worden. Dit lastminute karakter maakt ‘Actueel aan de Dommel’ net wat spannender en onvoorspelbaarder, verwacht Snellink. Op maandagochtend wordt hét nieuws van dat moment bepaald en worden drie TU/e’ers, studenten en/of medewerkers, gezocht die -naast SG-hoofd en talkshowhost Lucas Asselbergs- ’s middags in De Zwarte Doos willen aanschuiven voor een gesprek hierover - liefst zoveel mogelijk onbevangen: “Het wordt vooral luchtig en niet te geregisseerd. Lucas wil ook voorkomen dat mensen ál te voorbereid zijn”.
    Voor de eerste talkshow op 3 oktober zit in elk geval collegevoorzitter Arno Peels aan tafel.

Studium Generale hoopt mensen voor de talkshow speciaal naar De Zwarte Doos te lokken, maar ook gasten die op dat moment al in het grand café zijn, worden bij het debat betrokken, zo is de bedoeling. “We bouwen voor de talkshow een klein podiumpje op in het café; bezoekers kunnen niet om ons heen”, verzekert Snellink. (MvdV)

‘Actueel aan de Dommel’, maandag 3 oktober van 12.40 tot 13.20 uur in café De Zwarte Doos.

summary