En hoe is het in...?

NL | EN

Subsidies gemeente en provincie voor talentencentrum roeien

20 september 2011 - De gemeente Eindhoven en de provincie gaan investeren in het Regionaal Talenten Centrum Roeien (RTCR), waarbinnen onder anderen vijf Thêtanen worden opgeleid. Met de subsidies worden onder meer de coaches en buitenlandtrips van de roeiers (mede) gefinancierd en wordt begonnen met een talentscoutprogramma op middelbare scholen. x23_s.jpg
    Universiteitssecretaris Harry Roumen spreekt bij de start van het Regionaal Talenten Centrum Roeien.
    Archieffoto | Bart van Overbeeke

Het RTCR, dat eind februari van start ging, wordt gevormd door de studentenroeiverenigingen Thêta (Eindhoven) en Vidar (Tilburg). Roeiers van beide verenigingen worden, onder leiding van profcoach Andreas Leichtfuss, op weg geholpen naar de top van de (inter)nationale roeisport.

Marc Hummelink van Thêta noemt het “mooi nieuws” dat de gemeente en de provincie achter de ambities van de roeiers staan en dit gaan ondersteunen met een geldelijke duit in het zakje. “Het centrum draait al een tijdje, maar nu kunnen we bepaalde dingen in elk geval voor een heel jaar gaan doen.”

De provincie heeft een subsidie toegezegd vanuit de Essent-gelden die het de komende vijf jaar gaat investeren in talentontwikkeling. Van deze in totaal vijf miljoen euro gaat jaarlijks drie ton naar de acht regionale talentencentra op sportgebied. Hoeveel het RTCR hiervan precies krijgt, is volgens Hummelink nog afwachten.

De gemeente Eindhoven heeft een bedrag van vijftienduizend euro in het vooruitzicht gesteld. Dankzij deze bijdrage kan, naast profcoach Leichtfuss, ook krachttrainer Tjalling Knijff op vaste basis worden benoemd. Hummelink: “Hij is vorig jaar al een paar maanden in Eindhoven aan het werk geweest, maar vanaf deze week is hij hier in elk geval een heel jaar elke vrijdagochtend”.

De gemeentelijke en provinciale bijdragen gaat, naast de financiering van coaches, onder meer naar het scouten van jonge talenten op middelbare scholen. “Van testjes op speciale apparatuur, zoals een soort handtrapfiets, kun je al snel een bepaalde potentie aflezen”, aldus Hummelink.

Ook wordt het geld gebruikt als tegemoetkoming in de kosten voor roeiers die deelnemen aan wedstrijden buiten Nederland. Twee Thêtanen moesten onlangs nog het EK roeien voor studenten in Moskou, waarvoor ze op basis van hun prestaties waren uitgenodigd, laten schieten: “Alleen om daar te komen kostte al meer dan duizend euro per persoon”, weet Hummelink.

Het Regionaal Talenten Centrum Roeien werkt samen met onder meer het Eindhovense Centrum voor Topsport en Onderwijs (CTO) en TopSupport, het medisch sportgezondheidscentrum van het Geldropse St. Anna Ziekenhuis. (MvdV)

Grants city and province for rowing talent center

The city of Eindhoven as well as the province will be investing in the Regional Talent Center for Rowing (RTCR), where five Thêta rowers are being trained, among other talents. The grant will (partly) cover for coaches and rowers’ trips abroad, and there will be a talent program set up for high schools.