En hoe is het in...?

NL | EN

Eerste Girl Geek Dinner in Eindhoven

21 september 2011 - Interessante, inspirerende en leuke vrouwen ontmoeten, in een andere ambiance dan de doorgaans door mannen gedomineerde velden van de wetenschap en technologie. Dat is volgens de organisatoren het idee van de Girl Geek Dinners, waarvan komende dinsdag (27 september) de eerste Eindhovense editie plaatsvindt. x25_s.jpg

Het Eindhovense Girl Geek Dinner (GGD) is een initiatief van masterstudenten Emily Yang, Maria Gustafsson (beiden Human Technology Interaction) en Leanne Scheepers (Industrial and Applied Mathematics). Yang maakte kennis met het concept in San Fransisco, om niet lang daarna blij verrast te ontdekken dat het evenement ook in Amsterdam al op de agenda stond.
    “Er zijn zoveel briljante vrouwen in Eindhoven, die niet zo’n trek hadden om voor elk Girl Geek Dinner naar Amsterdam te reizen. Daarom vonden we dat er ook van deze avonden in onze eigen stad moest komen”, vertelt Gustafsson.

GGD vormt volgens de initiatiefneemsters een perfect netwerkplatform voor vrouwen in de technologie en wetenschap, in een wat andere setting en sfeer dan tussen de mannen die doorgaans deze gebieden domineren. Gustafsson benadrukt dat de diners ook bedoeld zijn voor studenten - volgens haar in tegenstelling tot de activiteiten van bijvoorbeeld het WISE-netwerk (Women In Science Eindhoven) dat zich volgens haar vooral op medewerkers richt. “Zelfs mannen zijn welkom, mits ze meekomen als iemands gast.”

Yang, Gustafsson en Scheepers hopen jaarlijks drie Girl Geek Dinners in Eindhoven te houden. Eén van de sprekers tijdens het eerste Eindhovense GGD is universitair hoofddocent Bettina Speckmann van de faculteit Wiskunde & Informatica, die vertelt over ‘Necklaces, flows and cartograms: Algorithms for automated cartography’. De tweede gast is Simone Tobar, die het publiek een inkijkje geeft in haar elfjarige carrière bij ASML, waar ze begon als process operator en inmiddels werkt als teamleider. (MvdV)

Het eerste Girl Geek Dinner in Eindhoven is op dinsdag 27 september van 18.30 tot 22.30 uur in De Zwarte Doos. Kaarten kosten tien euro en kunnen worden gekocht aan de deur of vooraf worden gereserveerd via ggd.eindhoven@gmail.com.

First Girl Geek Dinner in Eindhoven
    Meeting interesting, inspirational  and fun women in a different atmosphere than that of the usually male-dominated fields of science and technology. That’s the idea of the Girl Geek Dinners, according to the organization. Next Tuesday (September 27) will see the first Eindhoven edition of the event.