De app van Matthijs Zwinderman, Daniel Tetteroo, Tanya Zavialova en Paul Lehouck werkt simpel. Een fietser voert vooraf een bestemming in. Vervolgens hoort hij muziek via zijn smartphone en een speciale koptelefoon. Maar het is geen standaard audio, want het geluid lijkt te komen uit de richting die de fietser vooraf heeft ingevoerd.
Dat effect wordt goed merkbaar zodra de fietser het hoofd draait. Op dat moment verandert, al naargelang de bestemming, het volume van de muziek in het linker- of rechterkanaal. Moet de fietser links aanhouden, dan zal het volume in het linkerkanaal hoger zijn dan in het rechterkanaal. En omgekeerd. De fietser krijgt een natuurlijk gevoel welke kant het op moet. “Dat verschil in volume tussen linker- en rechterkanaal neemt toe hoe dichter de fietser bij de bestemming komt”, legt Zwinderman uit.
Samen met zijn drie medestudenten van de groep Users System Interaction, won hij vorige week in Zweden de ‘Best Poster Award’ voor de vinding. Tijdens het congres Human Computer Interaction in Stockholm kreeg het viertal een smartphone als prijs waarmee ze hun app verder kunnen ontwikkelen.
“Onze app is tot nu toe ongeveer zeventig keer gedownload. Volgende week hebben we hem hopelijk helemaal klaar en gaan we hem wereldwijd lanceren. Ik durf geen voorspellingen te doen over het aantal mensen dat er in de toekomst gebruik van maakt. Maar we willen misschien naast de gratis versie ook een meer uitgebreide variant te maken waarvoor mensen gaan betalen.” (FvO) |