En hoe is het in...?

NL | EN

TU/e iets gezakt op ranglijst van onderzoeksbureau QS

9 september 2011- De TU/e staat dit jaar op de 146e plek van de ranglijsten van het Britse onderzoeksbureau QS. Dit betekent een daling van twintig plekken ten opzichte van 2010. Cambridge voert de lijst van universiteiten wereldwijd aan. Op de verhouding tussen het aantal studenten en stafleden scoort de TU/e met een 25e plek erg goed. x6_s.jpg
    De Nederlandse universiteiten in de QS-ranking. Bron: www.topuniversities.com.

Als je kijkt naar de verschillende vakgebieden dan staat de TU/e op het gebied van ‘Engineering & IT’ op de 61e plek en bij de ‘Social Sciences’ op plaats 177. De QS-ranking is gebaseerd op academische reputatie, reputatie bij werkgevers, citaten, de verhouding tussen studenten en stafleden en op internationale activiteiten. De TU/e voert met plek 25 de Nederlandse lijst aan op de categorie verhouding tussen stafleden en studenten.

De Universiteit van Amsterdam is met plaats 63 de beste Nederlandse universiteit. De ranglijst loopt tot en met plek 300. Leuven staat op 68, Utrecht op 80 en Leiden op 88. De andere Nederlandse en Belgische universiteiten vallen buiten de top 100.

De QS-ranking is de voortzettng van de Times Higher Education-ranking oude stijl. In 2009 stapte de Times over naar een ander onderzoeksbureau en besloot QS voor zichzelf te beginnen. (JvG)

TU/e suffers slight drop in research bureau QS’s ranking
    This year, TU/e holds a 146th position in the ranking of British research bureau QS. That means the university has dropped twenty places compared to 2010. Cambridge tops the university ranking. As far as the ratio between staff and students goes, TU/e did very well, ranking 25th.