En hoe is het in...?

NL | EN

Universitair docente gaat minister van Volksgezondheid adviseren

9 september 2011 - Dr. Patricia Dankers is benoemd tot lid van de Jonge Gezondheidsraad commissie. Zij zal in deze rol minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport adviseren. De installatievergadering van de commissie is woensdag 14 september. Dr. Patricia Dankers is universitair docent bij de faculteit Biomedische Technologie en het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen.

x7_s.jpg
    Patricia Dankers. Archieffoto (2009) l Bart van Overbeeke

De Jonge Gezondheidsraad-commissie bestaat uit tien succesvolle wetenschappers. Leden hiervan mogen gevraagd en ongevraagd advies geven aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ook zullen zij het netwerk realiseren dat de Jonge Gezondheidsraad gaat vormen. Volgens Dankers is het een ‘ongelooflijke’ eer dat ze van die raad deel gaat uitmaken. “Ik vind het sowieso interessant om de translatie te maken van wetenschap naar de maatschappij en naar beleid.”

De universitair docent was eerder gevraagd of ze interesse had en moest daarna nog een sollicitatiegesprek aangaan. Uit een shortlist van twintig wetenschappers kwam zij met negen anderen als beste naar voren. Ze is de enige binnen de groep die op een technische universiteit werkt. De komende tijd gaat ze in conclaaf met de andere raadgevers en zal ze de Jonge Gezondheidsraadcommissie mee opstarten. “Alle onderwerpen staan nog open, maar ik wil graag als agendapunt hebben waar we met de techniek in de gezondheidszorg over zo’n tien jaar willen en kunnen staan”, laat Dankers weten (JvG)

Patricia Dankers member of the Young Health Council

Patricia Dankers is appointed as member of the Young Health Council committee. In this role, she will advice the Ministry of Health. The committee will be officially installed on September 14th.
    The Young Health Council is a network of young scientists that points out new developments which are relevant for policy. The Young Health Council committee is composed of ten excellent young scientists. They will advice the Ministry of Health and set up the network that will form the Young Health Council.
    Dr. Patricia Dankers is assistant professor in the Department of Biomedical Engineering and the Institute for Complex Molecular Systems of the Eindhoven University of Technology.