En hoe is het in...?

NL | EN

Klimaatcampagne TU/e bespaart bijna 600 euro op één dag

14 oktober 2011 - Met de klimaatcampagne 10:10 van de Dienst Huisvesting (DH) heeft de TU/e in één dag bijna 600 euro bespaard op energiekosten. Medewerkers en studenten werden aangemoedigd om op 10 oktober zuiniger aan te doen met hun energieverbruik. De oproep heeft gehoor gekregen, want er is die dag ruim 5000 kWh minder energie verbruikt dan op de peildag een week eerder, zo laat DH weten. x26_s.jpg
    Een grote poster van The Energyman roept op tot zuiniger energieverbruik op de campus.

De hele campus was voorafgaand aan de actiedag versierd met grote posters. Daarop The Energyman, beter bekend als ‘het groene mannetje’ en de slogan ‘Wat doe jij uit’?. De actie maakte deel uit van de internationale klimaatcampagne 10:10.  Volgens afspraak is het energieverbruik op 3 oktober als referentie genomen en vergeleken met 10 oktober. De resultaten van beide dagen kunnen echter niet één op één vergeleken worden, meent Thijs Meulen van DH. Volgens hem was 10 oktober een herfstachtige dag, terwijl 3 oktober juist een zomerse dag bleek te zijn. “Maar blijkbaar heeft de TU/e hier geen last van gehad.”

Meulen: “Voor een universiteit lijkt een besparing van 5.397 kWh in eerste instantie niet veel. Maar vermenigvuldig je dit met 200 werkdagen, dan is de besparing ongeveer één miljoen kWh. Ofwel 110.000 euro bij de huidige kostprijs van elf cent per kWh. Onze doelstelling is twee tot drie procent besparen op het energieverbruik door gedragsbeïnvloeding.”

Op de actiedag is met twee procent minder energieverbruik aangetoond dat de doelstelling van DH haalbaar is. Maar Meulen waarschuwt: “Het is natuurlijk een momentopname. Daar moet je natuurlijk rekening mee houden.” (FvO)

Climate campaign saves almost 600 euro in a single day

The 10:10 climate campaign of DH saved TU/e almost 600 euro in energy costs in a single day. Staff and students were encouraged to take it easy with their energy consumption on October 10. The request was well-received, because over 5000 kWh was saved compared to the set date a week before, says DH.