Kersteman won tienduizend euro met zijn ontwerp ‘Vendopark’. Dit bedrag mag hij gebruiken voor het doorontwikkelen van het ontwerp. Veel woonwijken net buiten het stadscentrum hebben last van een parkeerprobleem vanwege gratis parkeerplekken. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door bezoekers van buitenaf (outsiders). Met Vendopark worden die outsiders efficiënter verdeeld over de woonwijk door gebruik te maken van lege ruimtes verderop in de wijk, zonder wijkbewoners te storen. De bezettingsgraad van geparkeerde auto’s, aangegeven met licht op de betaalautomaat, bepaalt of een outsider moet betalen voor het parkeren. Met meer auto’s wordt het betaald parkeren, met weinig auto’s is het gratis.
Mark Thielen, Rik van Donselaar, Roland Coops en Idowu Ayoola -ook TU/e-studenten Industrial Design- ontvingen voor hun project ‘Oohoo’ een eervolle vermelding. Oohoo is een non-profit organisatie die onder meer maatschappelijke vraagstukken voorlegt aan een geselecteerde groep 55 plussers en daarmee vervolgens aan de slag gaat.
Een andere eervolle vermelding is er voor Roland Pieter Smit, een student van de Design Academy. Hij heeft weefgetouwen ontworpen die rekening houden met de psychische en lichamelijke mogelijkheden van de gebruikers. Autistische mensen kunnen bijvoorbeeld werken met zeer dun garen, terwijl mensen met het syndroom van Down bij voorkeur met dikker garen werken.
De Social Design Talent Award is een prijs die de gemeente Eindhoven nu voor de derde keer toekent aan een student die met zijn/ haar (afstudeer)ontwerp een excellente oplossing of aanpak ontwikkelt voor een sociaal-maatschappelijk vraagstuk in het gemeentelijk domein. Het doel van deze award is het stimuleren van sociaal maatschappelijk ontwerpen. (JvG)

De ontwerpen Vendo en Oohoo stonden afgelopen
week in Het Hoofdgebouw vanwege de Dutch Design Week.
Foto l Bart van Overbeeke
|