En hoe is het in...?

NL | EN
    Personeelsvereniging benoemt universiteitssecretaris tot erelid
    1 november 2011 - De personeelsvereniging (PV) van de TU/e heeft universiteitssecretaris ir. Harry Roumen benoemd tot erelid. Volgens voorzitter Toon Verhaar is Roumen de best mogelijke ambassadeur als het gaat om de sociale kanten van het werken aan de TU/e.

Volgens Verhaar heeft Roumen de PV altijd een warm hart toegedragen: “Mochten wij ooit ergens in de knoei komen, dan kunnen we altijd op Harry terugvallen voor raad en daad”. Dat was op zich al genoeg reden om hem voor te dragen als erelid, stelt de PV-voorzitter, “maar daarbij: geen feestje of evenement aan de TU/e en Harry is van de partij. Voor dat sociale aspect naast het werk, waar de PV natuurlijk óók voor staat, kunnen we ons geen betere ambassadeur wensen”.

Tijdens de algemene ledenvergadering van de PV op 25 oktober werd Roumen, die volgend jaar met pensioen gaat, voorgedragen als erelid. Dit tot zijn eigen verrassing: “Ik ben altijd bij die vergadering en vlak na de opening werd er opeens een agendapunt ingelast”. De universiteitssecretaris is blij met de benoeming: “Een erelid voelt zich uiteraard vereerd”.

Roumen was onder meer de initiatiefnemer van de jaarlijkse sportdag voor TU/e-medewerkers die vijf jaar terug voor het eerst werd gehouden. Midden jaren zeventig was hij zelf voorzitter van de PV, waarvan hij inmiddels ruim veertig jaar lid is. “Ik ben direct in de eerste maand van mijn werkende bestaan hier lid geworden, vanwege de activiteiten.”

In die tijd hoorde de personeelsvereniging nog veel meer bij de instelling dan nu, stelt Roumen. “Kijk naar het aantal leden: midden jaren zeventig waren dat er rond de veertienhonderd en zoveel zijn er nu nog steeds - onder wie nu echter zo’n veertig procent gepensioneerden. Het aantal werkenden onder de leden is dus flink afgenomen, dat vind ik jammer.”

Begrijpen kan Roumen het ergens wel: “Mensen hebben tegenwoordig veel meer keuze qua activiteiten en bezigheden. Maar dat is maar één reden. Verder vind ik het een taak voor het bestuur van de PV om daarnaar te kijken - en als ik daarbij kan helpen, dan doe ik dat graag”.

Roumen is het zestiende erelid van de vereniging dat nog in leven is. Hoeveel ereleden de vereniging in haar bestaan in totaal benoemde, weet Verhaar niet. (MvdV)

Staff association makes TU/e secretary Roumen honorary member
    TU/e’s Staff Association (PV) appointed university secretary ir. Harry Roumen as one of their honorary members. According to chairman Toon Verhaar, Roumen is the best-ever ambassador when it comes to promoting the social aspects of working at TU/e.