En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-spinoff Sorama genomineerd voor Innovatieprijs
    2 november 2011 - TU/e-spinoff Sorama is genomineerd voor de Herman Wijffels Innovatieprijs 2011 die morgen in Utrecht wordt uitgereikt. Het bedrijf is één van de elf kanshebbers die werden gekozen uit in totaal zo’n vijfhonderd inzendingen. x35_s.jpg
    Rick Scholte. Archieffoto: Peter Spijker

Sorama, dat zich bezighoudt met het oplossen van uiteenlopende geluidsvraagstukken, is voortgekomen uit het promotieonderzoek van directeur en medeoprichter Rick Scholte. Hij ontwikkelde een geluidscamera die geluidslekken zichtbaar maakt, die producenten kan helpen lawaaiige producten sneller en goedkoper geluidsarm te maken.
    Hiermee draagt Sorama bij aan “een betere volksgezondheid en een fijnere leefomgeving voor ons allemaal”, stelt Scholte in een korte videoboodschap, waarin hij uitlegt waarom zijn onderneming de prijs verdient. Want dat het bedrijf het tot de laatste elf schopte, is volgens Scholte al een prestatie waar compagnon Vincent Locht en hij trots op zijn, “maar we willen méér”.

De Rabobank reikt de prijs sinds 2002 uit aan koplopers in het midden- en kleinbedrijf op het gebied van duurzame innovatie. Vorig jaar viel ook al een start-up van de TU/e in de prijzen; OptiMal Forming Solutions van alumnus Sebastiaan Broers werd tweede. Het bedrijf Squease van Katrien Ploegmakers, oud-studente van Industrial Design, kreeg de aanmoedigingsprijs.

De uitslag van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2011 wordt morgen, donderdag 3 november, in Utrecht bekendgemaakt. De hoofdprijs bedraagt vijftigduizend euro, daarnaast zijn er een tweede, derde en aanmoedigingsprijs van respectievelijk 37.500, 25.000 en 10.000 euro. Een vakjury beslist wie er met deze prijzen vandoor gaat; daarnaast is er een publieksprijs van vijfduizend euro, waarvoor mensen alleen vandaag nog kunnen stemmen via Facebook.

Sorama gooide eerder al hoge ogen bij New Venture, dat de start-up van Werktuigbouwkunde vorig jaar verkoos tot één van de drie meest innovatieve en veelbelovende startende ondernemingen in Nederland. Rick Scholte kreeg in 2009 tevens de Simon Stevin Gezelprijs voor zijn onderzoek naar sound imaging. (MvdV)

TU/e spin-off nominated for Innovation Prize
    TU/e spin-off Sorama has been nominated for the Herman Wijffels Innovation Prize 2011 that will be presented in Utrecht tomorrow. The company is one of eleven contenders chosen from a total of some five hundred applications.