En hoe is het in...?

NL | EN
    En hoe is het in...?
    3 november 2011 - Studenten van de TU/e gaan steeds vaker voor hun studie naar het buitenland.
    Voor stage of voor het verrichten van onderzoek, omdat het verplicht is of
    omdat ze het leuk vinden. Cursorlezers kunnen iedere week over de schouder
    van een TU/e-student in het buitenland meekijken.

En hoe is 't in... weergeven op een grotere kaart
    En hoe is het in Auckland?

Na een reis van dertig uur ben ik eindelijk aangekomen op de plaats van bestemming: Auckland! Voor de master Biomedical Engineering zal ik hier drie maanden onderzoek doen aan de University of Auckland. Mijn tijd en energie stop ik onder andere in het zagen van botten voor samples met kraakbeen, het indenteren van het kraakbeen (een voorwerp met standaardafmetingen tegen een materiaal aan drukken, red.) en het bekijken van het kraakbeen met behulp van Differential Interference Contrast Microscopy en Scanning Electron Microscopy.

De genereerde data zal een overzicht creëren hoe het spanning-relaxatie of kruipproces de morfologie van kraakbeen verandert als het wordt geïntendeerd. De optische meetmethoden maken het mogelijk om een overzicht te krijgen op zowel micro- als nanoschaal. Direct de eerste maandag na aankomst heb ik alle collega’s ontmoet en een stapel papieren overhandigd gekregen, het avontuur was begonnen! Nu, twee maanden later, gaat alles nog steeds voorspoedig en vermaak ik me hier prima in het laboratorium.

De universiteit en mijn accommodatie bevinden zich in het centrum van de stad, wat mij de gelegenheid geeft om na werktijd goed te kunnen genieten van de levendigheid van Auckland. De afgelopen anderhalve maand was de stad in de ban van de Rugby World Cup 2011: The world is here to PLAY! Een absolute extra voor mijn verblijf aangezien rugby hier de populairste sport is en alles uit de kast wordt getrokken om het tot een groot spektakel te maken. Een team vanuit ons sportlandje ontbreekt, een fantastisch excuus om beter in te burgeren en volledig de All Blacks te supporten. Zondag 23 oktober speelden de All Blacks en de Fransen een nek-aan-nekwedstrijd, maar de All Blacks mogen zich, welverdiend, de winnaars in eigen land noemen. Het was een gekkenhuis in het centrum van de stad zowel zondagavond als maandag bij de huldiging van de mannen.

Naast de rugbyavonturen vul ik de weekenden met trips in het Noordelijke eiland. Waarschijnlijk hoef ik het je het niet te vertellen, maar ik doe het toch: Nieuw Zeeland is echt zo mooi als men beweert! Het land heeft een afwisselend landschap met onder andere watervallen, vulkanen, grasvlakten, bergen, witte stranden en tropische wouden. Ondanks het feit dat Nieuw Zeeland bekendstaat om de schapen, staan er op de grasvlakten van het Noordelijke eiland verdacht veel koeien te grazen. Zo word ik toch nog een beetje herinnerd aan ons Nederland. Wat betreft de Kiwi’s, daarvoor citeer ik de perfecte uitspraak van Peter Jackson: “New Zealand is not a small country but a large village”. De mensen hier zijn enorm vriendelijk en behulpzaam, wat mijn verblijf zeer aangenaam maakt.

Doen, zien, beleven … grijp je kans en ga het avontuur aan! Een buitenlands avontuur, een ervaring voor het leven.

Groeten vanuit de stad gebouwd op vijftig (!) slapende vulkanen.

Vonne van Heeswijk, studente Biomedische Technologie