En hoe is het in...?

NL | EN

TU Delft massaal tegen fusie

3 november 2011 - Driekwart van de studenten en wetenschappers aan de TU Delft is tegen een fusie met de universiteiten van Leiden en Rotterdam. Dat blijkt uit een enquête van universiteitskrant Delta. x1_s.jpg

Bijna vijfduizend mensen vulden de vragenlijst in. Vooral wetenschappers en studenten blijken weerzin te voelen tegen een fusie met de Universiteit Leiden en de Erasmus Universiteit Rotterdam, schrijft Delta. Het ondersteunend personeel oordeelt milder: van hen was slechts 56 procent het ‘helemaal niet eens’ of ‘enigszins niet eens’ met zulke plannen.

Bijna één op de vijf wetenschappelijke medewerkers zegt een andere baan te zoeken als de universiteiten daadwerkelijk samengaan; 82 procent van hen vreest voor ontslagen als er daadwerkelijk een fusie komt.

Collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg zegt tegen Delta dat “veel medewerkers en studenten het gevoel hebben dat we van bovenaf naar een fusie met Leiden en Rotterdam willen toewerken”. Hij begrijpt dat dat weerstand oproept. Volgens hem moeten de plannen juist “vanuit de werkvloer vorm krijgen”. (HOP)

TU Delft massively against merger

Three quarters of all students and scientists at TU Delft is against a merger with the universities of Leiden and Rotterdam, as showed from a survey by university newspaper Delta.