En hoe is het in...?

NL | EN
    Tesla Coil na elco-explosie vanavond weer ‘on air’ bij GLOW
    7 november 2011 - De Tesla Coil, één van de grote trekkers van de TU/e tijdens GLOW, is vanavond weer in bedrijf. Zaterdagavond explodeerde een elektrolytische condensator (elco), waardoor de blikseminstallatie de nodige schade opliep en zondagavond buiten bedrijf bleef. x12_s.jpg
    Foto: Bart van Overbeeke

Naar schatting zo’n vijftigduizend mensen wisten zaterdag, de openingsavond van het lichtkunstfestival GLOW, de weg naar het TU/e-terrein te vinden. De Tesla Coil op het dak van De Zwarte Doos -zelfs vanaf de andere kant van het spoor te horen- is één van de grote trekpleisters. “Mensen hebben daar echt met open mond staan kijken - en veel kinderen met vingers in de oren”, vertelt Gerrit Kroesen, projectleider van de TU/e-deelname aan GLOW.
    Dat de installatie een ware attractie is, bleek volgens Kroesen zondagavond, toen de Tesla Coil verstek moest laten gaan en de campus duidelijk wat minder bezoekers trok. “Ik denk dat hooguit de helft van alle GLOW-gangers die avond op ons terrein is geweest.”

Op zaterdagavond was de installatie tot vlak voor middernacht nog gewoon in bedrijf. Kroesen: “Op een gegeven moment zagen mensen in het publiek dat onder het gebliksem een vuurtje woedde. Zij zijn het komen melden, omdat ze zich afvroegen of dat wel zo hoorde”.
    Volgens de hoogleraar is één van de elektrolytische condensatoren van de installatie door teveel spanning geëxplodeerd. De Tesla Coil bleef functioneren, maar resten van de explosie zijn gaan smeulen, waardoor de powerunit van de installatie de nodige brand- en vooral roetschade opliep.

Een team van vier TU/e’ers is een groot deel van zaterdagnacht, zondag en ook vandaag nog zoet geweest om de Tesla Coil schoon te maken, te repareren en ernstig beschadigde onderdelen te vervangen. Vanavond, maandag 7 november, draait de installatie met een nieuwe condensator uit de voorraad van de faculteit Electrical Engineering, in afwachting van nieuw materiaal dat meteen in Finland werd besteld.

Tl-buizen
    De Tesla Coil was niet het enige lichtkunstwerk op het TU/e-terrein met problemen. Twee dagen voor de start van GLOW stortte in het trappenhuis van het Hoofdgebouw het al opgebouwde S.J. van Embden Monument in. Kunstenaar Peter Vink had met magneten een paar honderd tl-buizen in het trappenhuis bevestigd, maar deze bleken niet sterk genoeg. Kroesen: “Bovenin zijn één of twee buizen losgeraakt en daarna is de hele boel in een domino naar beneden gekomen”. Op vrijdag werd het werk opnieuw opgebouwd, nu met een steviger systeem van kettingen en haken.

Al met al blikt Kroesen terug op een geslaagd openingsweekend van GLOW. “De reputatie is het festival duidelijk vooruitgesneld; bovendien was het mooi weer. De organisatie heeft veel kruim gekost, maar we hebben onszelf goed op de kaart gezet.”

Ook bij De Zwarte Doos kijken ze tevreden terug op het weekend. Zowel binnen als buiten waren de stoelen de hele avond goedgevuld en voor de bar stond vrijwel doorlopend een flinke rij. Assistent-locatiemanager Hielke Tops weet niet hoeveel GLOW-gangers het grand café de eerste twee avonden over de vloer heeft gehad, maar halverwege zaterdagavond was de vijftig liter warme chocolademelk er in elk geval doorheen.
    Verder kon het café bezoekers het hele weekend overigens goed voorzien van dranken en hapjes, maar de voorraad waarmee Tops verwachtte het hele festival door te komen, ging er in het weekend al doorheen. “Eén medewerker zei dat hij nog nooit zo hard had gewerkt”, vertelt ze lachend. (MvdV)

Tesla Coil back online at GLOW after elco explosion
    The Tesla Coil, one of TU/e’s major attractions during GLOW, is operational again. On Saturday night, an electrolytic capacitor (elco) exploded, damaging the lightning installation. It remained out of order on Sunday night as well.