En hoe is het in...?

NL | EN
    Faculteitsraad TN uit stevige kritiek op nieuwbouwplannen
    8 november 2011 - De faculteitsraad van Technische Natuurkunde (TN) heeft onlangs een negatief advies uitgebracht over het voorlopige ontwerp van de nieuwbouw. In 2014 moet er een nieuw gebouw staan voor zowel TN als Electrical Engineering (EE).

In een acht pagina’s tellend document uit de faculteitsraad van TN haar ongenoegen over de voorlopige nieuwbouwplannen. Volgens dr. Jos Haverkort, voorzitter van de faculteitsraad, is de kritiek terug te voeren op vier hoofdargumenten. Ten eerste is dat het ‘minimale budget’- waardoor de faculteit er in ruimte sterk op achteruit gaat. Volgens de faculteitsraad had verder best bezuinigd mogen worden op de architectuur. “Voor natuurkundigen is een informele werksfeer belangrijker dan de uitstraling van het gebouw.” Als derde kritiekpunt noemt Haverkort het ‘sociale gedeelte’- de kantine zou te klein zijn en er zouden te weinig koffieruimtes in de voorlopige plannen zijn opgenomen. Ook voor studievereniging Van der Waals zou te weinig plek zijn. (zie ook dit artikel).

Ir. Anne van Dortmont, hoofd vastgoed bij Dienst Huisvesting, laat weten dat is afgesproken dat de faculteit TN de brief met de faculteitsraad afhandelt. “Ik snap de reacties op een aantal punten, mensen gaan er in vierkante meters op achteruit. We gaan voor de kwaliteit en voor het definitieve ontwerp worden echt nog zaken aangepast.”

Ir. Tiny Verbruggen, directeur bedrijfsvoering bij TN: “Ik begrijp dat de faculteitsraad de knelpunten aan heeft gegeven, dat is het recht en de verantwoordelijkheid van de raad. Aan de andere kant moeten we zaken uiteindelijk ook accepteren, het komt toch neer op reductie. Er is niet meer geld om uit te geven. Het is een complexe toestand en niemand zit erop te wachten om een paar keer te verhuizen. Ook de communicatie blijft lastig omdat er zoveel partijen bij zijn betrokken. We moeten ons realiseren dat er nu een voorlopig ontwerp ligt en dat bepaalde zaken echt nog worden aangepast omdat ze nu niet voldoen aan het programma van eisen. Alleen het inpassen van de practica blijft lastig, daar hebben we nog gesprekken over met Dienst Huisvesting. Uiteindelijk krijgen we een gebouw met veel meer uitstraling dan nu en dat is met name voor de werving van studenten erg belangrijk.”

Electrical Engineering
    Drs. Suzanne Udo, directeur bedrijfsvoering bij EE heeft er alle vertrouwen in dat het voor haar faculteit goed komt. “Het voorlopig ontwerp is een goed startpunt om mee verder te gaan. Een probleem is nog wel de verwachte instroom. In het voorlopig plan is uitgegaan van honderd eerstejaars, maar met name door Automotive worden dat er aanmerkelijk meer.”

Dr.ing. Guus Pemen, voorzitter van de faculteitsraad van EE, ziet aardig wat draagvlak binnen zijn faculteit. “Het hele proces loopt goed. We zijn gelukkig met onder meer het plaatje voor de nieuwe laboratoria. Als faculteitsraad onderstrepen we wel dat we nu zien dat de studieverenigingen het kind van de rekening dreigen te worden. De eisen die zij hebben zijn reëel en dat onderschrijven wij.” Verder geeft Pemen aan dat de wens bestaat om meer OGO-ruimtes en meer overlegruimtes te hebben.

Als alles volgens planning verloopt, wordt TN begin 2012 tijdelijk gehuisvest in het TNO-gebouw, verhuizen twee groepen in de eerste helft van 2012 permanent naar Cascade en komen TN en EE eind 2014 onder één dak op de plek waar nu N-laag staat. (JvG)

Lees hier meer in een eerder artikeld dat in Cursor verscheen.

Departmental Council Applied Physics vents criticism provisional construction plans
    The Departmental Council of Applied Physics recently advised against the provisional construction design. In 2014, both Applied Physics and Electrical Engineering are supposed to be accommodated in a single new building.