En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-terrein eindelijk in Street View
    8 november 2011 - De campus van de TU/e is sinds vorige week virtueel te bezoeken met Google Street View. Het universiteitsterrein werd ruim een jaar geleden al uitgebreid gefotografeerd, maar de bewerkte beelden staan sinds vorige week pas online. x16_s.jpg
    TU/e-terrein in Street View.

In tegenstelling tot de rest van Eindhoven schitterde de universiteit in Street View -onderdeel van Google Maps- lange tijd door afwezigheid. Een woordvoerder van Google verklaarde twee jaar terug dat de Google-camera’s alleen fotograferen op openbaar terrein dat toegankelijk is. De TU/e-campus is echter afgesloten met slagbomen. “Als we iedere terreinbeheerder vooraf moeten verzoeken of de slagbomen omhoog kunnen, kost dat enorm veel tijd en moeite.”

Een jaar geleden kwam één van de zeven Europese Google-trikes, op uitnodiging van de TU/e, alsnog naar het universiteitsterrein om alle straten en paden vast te leggen en zo deze witte vlek op de Eindhovense, Nederlandse en wereldkaart in te kleuren. Met negen camera’s werd in ruim vier uur de circa zestig hectare aan campus vastgelegd, met als opbrengst zo’n 166 gigabyte aan beelden.

Volgens Google-medewerker Remco van Rijt die de trike bediende, zou het nog zo’n drie maanden duren voordat het TU/e-terrein via Street View in 360-graden-panoramafoto’s te zien zou zijn; dit werd uiteindelijk ruim een jaar. Volgens woordvoerder Mark Jansen van Google valt “in dit specifieke geval”lastig aan te geven waarom er zoveel tijd overheen ging voordat de Eindhovense campus online kwam. “Soms kost het bewerken van de beelden wat meer tijd, maar soms kiezen we er ook voor een serie beelden in een land tegelijkertijd te updaten, waardoor het wat langer duurt.”

Aan Google Street View werden deze week meer bijzondere locaties toegevoegd. Zo zijn nu onder andere ook het Philips Stadion, attractiepark Toverland en het Muiderslot te bekijken en kunnen bezoekers ‘virtueel racen’ over het Circuit Zandvoort. (MvdV)

TU/e grounds finally ‘street-viewed’
    As of last week TU/e campus can be virtually visited using Google Street View. The university grounds were already extensively recorded over a year ago, but the edited images have only been online since last week.