En hoe is het in...?

NL | EN
    Saxion wil docent ontslaan om lekken tentamen
    8 november 2011 - Saxion wil een docent ontslaan die een student een tentamen met antwoorden en al toespeelde. De hogeschool spreekt van kwade opzet, maar de docent ontkent dat.

De student zou de docent van de academie marketing en international management hebben gevraagd om een oefentoets voor het vak managementcontrol, dat hij moest herkansen. De man stuurde hem daarop per mail de daadwerkelijke toets inclusief antwoorden.

De hogeschool betoogde gisteren voor de kantonrechter dat het tentamen willens en wetens is gelekt, schrijft dagblad Tubantia. De man was niet de vakdocent van de student en hij had de toets speciaal opgevraagd bij collega’s, zogenaamd om te controleren of de toetsvragen wel overeenkwamen met de Engelstalige lesstof.

Volgens de hogeschool gingen de docent en de student vriendschappelijk met elkaar om, ze waren allebei geïnteresseerd in beleggen. De docent beweerde niet onder druk te zijn gezet en een foutje te hebben gemaakt. Hij was in de veronderstelling dat hij een oefentoets zond, terwijl het om het tentamen mét antwoorden ging. Onzin, stelde Saxion, uit de mailwisseling met de student blijkt dat de docent het document eerst hernoemd heeft voordat hij het doorstuurde.

De fraude werd ontdekt toen de student bij het herkansingstentamen een aantal toetsvragen beantwoordde die vrijwel exact overeenkwamen met het antwoordmodel. De correctoren trokken daarop aan de bel bij de docent in kwestie. Maar die stapte niet naar de examencommissie om zijn vergissing toe te lichten, verwijt Saxion hem.

De hogeschool wil de docent om “dringende redenen” ontslaan en niet om “gewichtige redenen”. In het laatste geval heeft de docent recht op twee ton aan ontslaggelden en dat geld zou uit het onderwijsbudget moeten komen.

De rechter doet volgende week donderdag uitspraak. Het tentamen van de student is ongeldig verklaard, maar verder heeft de zaak voor hem geen gevolgen. Hij kreeg het tentamen namelijk per ongeluk onder ogen, redeneert Saxion. (HOP)

Discharge for leaking exam
    Saxion wants to fire a teacher for slipping a student an exam including all the answers. The university of applied sciences claims ill will, but the teacher denies all accusations.