En hoe is het in...?

NL | EN
    Krachtpatsen bij start lustrumjaar Simon Stevin
    8 november 2011 - TU/e-studenten kunnen zich maandag 14 november van hun sterkste kant laten zien bij het Hoofdgebouw, op het Simon Stevinplein. De gelijknamige werktuigkundige studievereniging trapt die dag haar elfde lustrumjaar af, samen met ‘sterkste man van Nederland’ Wout Zijlstra. x21_s.jpg

Simon Stevin, dat momenteel duizend tot elfhonderd leden telt, is de oudste studievereniging van Eindhoven. Het openingsevenement van de 55-jarige club kostte wel even wat hoofdbrekens, vertelt Stefan Verdenius van de lustrumcommissie. “In het verleden hebben we al veel stoere dingen gedaan en ons doel is natuurlijk om dat elk jaar weer te overtreffen.”

Met het krachtpats-evenement van maandag haakt Simon Stevin in op het lustrumthema ‘Clooten van Stael’. “Dat klinkt misschien een beetje lomp, maar werktuigbouwers hebben staal natuurlijk hoog in het vaandel staan. Het logo van Simon Stevin is bovendien de welbekende klootkrans en die twee gegevens vonden we wel een mooie combinatie. Van daaruit hebben we al snel de link gelegd naar het thema kracht, waarop iemand opperde om de sterkste man van Nederland uit te nodigen.”

Studenten kunnen maandagochtend een DAF-truck vooruit proberen te trekken of op de Kop van Jut slaan. Ook kunnen ze zich meten met Wouter Zijlstra, de ‘sterkste man van Nederland’, door boomstammen te gooien of stenen te sjouwen. Zijlstra trapt het lustrumjaar maandagmiddag om half een tevens officieel af met een demonstratie van zijn krachtkunsten.

Hoogtepunt van het jubileumjaar is de lustrumweek in oktober 2012, wanneer Simon Stevin volgens Verdenius wil uitpakken met een groot feest en een stunt. “We willen weer iets groots gaan bouwen, zoals tien jaar terug de grootste skelter en vijf jaar terug de klok die nu nog bij het Hoofdgebouw staat.” In de loop van het jaar zijn er ook nog wat kleinere activiteiten, waaronder excursies, een cursus smeden en het ‘Spel Zonder Grenzen’ voor TU/e-studenten. (MvdV)

Klik hier voor meer informatie over Simon Stevins elfde lustrum.

Musclemen at start Simon Stevin anniversary
    On Monday, November 14, TU/e students can show off their strength at the Simon Stevin Square at the Hoofdgebouw. It’s the day the mechanics study association of the same name will kick off its eleventh luster year with ‘strongest man of the Netherlands’ Wout Zijlstra.