En hoe is het in...?

NL | EN
    Studentenband waagt zich aan digitaal draaiorgel
    9 november 2011 - De band Stripes & Curls gaat donderdag 24 november in De Zwarte Doos de uitdaging aan om een aantal pop- en rocknummers op te voeren met behulp van een digitaal draaiorgel. Het draaiorgel wordt voor de gelegenheid bespeeld met een keyboard - een wereldwijde primeur, meent bandlid en TU/e-student Maarten Klont.

x25_s.jpg
    Thijs Haenen met zijn digitale draaiorgel. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Het draaiorgel dat Stripes & Curles tijdens haar optreden in beweging gaat brengen, is gemaakt door Thijs Haenen, student Werktuigbouwkunde aan de TU/e. Hij ontwikkelde het computergestuurde orgel ‘De Midi’ voor zijn profielwerkstuk op het vwo en won daarmee in 2010 de eerste prijs op de International Conference for Young Scientists.

Toen Haenen zich bij De Zwarte Doos aanmeldde voor een optreden tijdens ‘The Jukebox’, dat studentenbands elke laatste donderdag van de maand een podium biedt, zag medeorganisator en TU/e-medewerkster Marjan van Ganzewinkel direct mogelijkheden. Ze bracht Haenen in contact met Bouwkundestudent Maarten Klont, lid van de band Stripes & Curls.
    Hij zag de uitdagende samenwerking wel zitten. De band hanteert sowieso geen al te rigide repertoire. “Het maakt ons niet zoveel uit wat, waar en voor wie we spelen. We hebben ook al eens opgetreden voor bejaarden met allemaal meezingers uit, pak ‘m beet, 1900. We roeien graag met de riemen die we hebben en proberen onszelf aan te passen aan wat de mensen willen horen.”

Of TU/e’ers zitten te wachten op een muzikale fusie tussen pop, rock en draaiorgelmuziek in De Zwarte Doos? Initiator Van Ganzewinkel durft het wel aan. Want aan draaiorgelmuziek mag misschien een wat stoffig imago kleven, “maar als je een combinatie kunt maken met bijvoorbeeld een gitaar of zang, is het echt heel gaaf. Denk aan ‘Paradise by the dashboard light’ in draaiorgelstijl - dat is echt een cultuurschok”, verzekert ze.

Ook Klont ziet het bijzondere optreden helemaal zitten. Volgens de muzikant zorgt mede-TU/e-student Haenen voor een oplossing van de technische uitdaging, namelijk het maken van de koppeling tussen keyboard en orgel. Het is daarna aan de band om de muzikále uitdaging van het samenspel het hoofd te bieden. “Draaiorgelklanken vormen een apart geluid, het is toch een beetje hoempapa-muziek. Wij gaan proberen een vertaalslag te maken naar moderne muziek.”

De band heeft nog niet met het draaiorgel kunnen oefenen. “Het orgel staat niet in Eindhoven en is lastig te verplaatsen. Pas in de laatste dagen voor het optreden kunnen we er echt mee oefenen”, verwacht Klont. Dat wordt inderdaad spannend, erkent hij, “maar ik heb er zin in”. Om er grinnikend aan toe te voegen: “Maar ik ben zelf niet degene die het orgel met een keyboard moet gaan bespelen”.

Het optreden van Stripes & Curls met het draaiorgel van Thijs Haenen begint donderdag 24 november om 19.00 uur. (MvdV)

Student band tries digital barrel organ
    On Thursday, November 24, the band Stripes & Curls will be performing a number of pop and rock songs with a digital barrel organ in De Zwarte Doos. For the occasion, the barrel organ will be played with a keyboard - a world premiere, according to band member and TU/e student Maarten Klont.