En hoe is het in...?

NL | EN
    TU/e-team in touw voor 24e Race of the Classics
    9 november 2011 - Een team van vierentwintig TU/e-studenten gaat weer meedoen aan de Race of the Classics, begin april 2012 op de Noordzee. Aan de 24e editie van deze prestigieuze studentenzeilrace nemen zo’n vijfhonderd Nederlandse studenten deel. x27_s.jpg
    Het Eindhovense team tijdens de vorige editie van de Race of the Classics.

De Race of the Classics (ROTC), van 2 tot 8 april, voert via Rotterdam, België en Engeland naar IJmuiden. ‘De Rees’ bestaat uit drie rakken (etappes) van ongeveer zestien uur. Tijdens de race wordt, onder leiding van ervaren schippers, gevaren op klassieke zeilschepen. Team Eindhoven maakt, op initiatief van bedrijfskundige studievereniging Industria, voor de vierde keer deel uit van de vloot.

Aan de ROTC doen studenten van verschillende TU/e-faculteiten, deels overigens zonder zeilervaring, mee. Team Eindhoven vaart op De Morgenster; deze 48 meter lange clipper-brik vormde vorig jaar ook al het tijdelijke thuis op het water van de TU/e’ers. De Morgenster is een zogenoemd dwarsgetuigd schip, “heel mooi klassiek”, beschrijft Reinier Klaasse Bos van Team Eindhoven, “en je moet er heel actief mee zeilen”.
    De Eindhovense studenten worden tijdens hun tocht op zee begeleid door de zes vaste bemanningsleden van De Morgenster. Een vaste taakverdeling is er niet aan boord: “We werken in twee ploegendiensten en binnen zo’n shift ben je, samen met anderen, verantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen van het schip”.

Tijdens de ROTC staan drie prijzen op het spel: voor het snelste schip over de drie rakken, voor het snelste schip tijdens één van de drie etappes en voor het best georganiseerde team. Laatstgenoemde prijs, de Race Achievement Award geheten, ging in 2009 naar het Eindhovense team.
    De kansen voor komend jaar zijn volgens pr-man Klaasse Bos moeilijk in te schatten. De rating voor de wedstrijd is, behalve van de neergezette tijd, afhankelijk van allerlei factoren, zoals de boegvorm en het zeiloppervlak van een vaartuig, maar ook de prestaties van een schip tijdens voorgaande edities. “Een schip dat bijvoorbeeld altijd goed presteert, krijgt een zwaardere handicap. De snelste van een race heeft dus niet automatisch ook gewonnen.”

Gastvrij
    Hoewel het er volgens Klaasse Bos op sommige momenten tijdens de race “behoorlijk fanatiek” aan toe gaat, wil Team Eindhoven zich vooral ook profileren als een gezellig en gastvrij team. De TU/e’ers organiseren, samen met het Amsterdamse team van de Vrije Universiteit, meerdere pre- en afterparty’s op de dan naast elkaar gelegen schepen. Klaasse Bos: “Met Team VU klikt het gewoon altijd goed, evenals tussen de kapiteins van beide schepen. Hun schip heeft bovendien een mooi ruim dek om op te dansen en wij hebben een tap op het dek. Samen kunnen we mooie feesten geven”. (MvdV)

Op donderdag 17 november is de eerste teammeeting van Team Eindhoven. De voorbereidingen van de TU/e’ers op de zeilrace zijn te volgen op hun site en via Facebook.

TU/e at it for 24th race of the Classics
    A team of twenty-four TU/e students will be participating in Race of the Classics, held on the North Sea in early April of 2012. The 24th edition of this prestigious student sailing competition has some five hundred Dutch students competing.