En hoe is het in...?

NL | EN
    Bouwkundestudenten bouwen ‘illegaal’ stukje GLOW
    9 november 2011 - Twee studenten Bouwkunde hebben stiekem een eigen ontwerp toegevoegd aan het lichtkunstfestival GLOW. Bas Jansen en Jan van Vlerken bouwden een verlicht huisje en plaatsten het tussen de bomen aan de westkant van de Dommel. x28_s.jpg

Om nou te stellen dat het een protest is tegen GLOW, dat gaat misschien wat ver. “We willen mensen vooral bewegen ernaartoe te gaan en zo dat vergeten stukje park op te zoeken. Maar het is een mooie bijkomstigheid als ons huisje een contrast biedt tegen de overdaad aan licht, beweging en kleur op de rest van de GLOW-route”, vindt Jansen.

Van Vlerken en hij hadden al langer het idee om samen dingen te gaan ontwerpen, vertelt Jansen. Van daaruit ontstond het idee “iets met GLOW” te doen. De locatie voor het project was vlot bepaald: “Tussen de Dommel en de Kennedylaan ligt een heel stuk park dat nauwelijks wordt gebruikt. Er ligt wel een pad, maar dat loopt er eigenlijk langs”.
    Niet per se bezwaarlijk, stelt Jansen, “maar toch wilden wij iets doen om dat gebied, op een vervreemdende manier, een nieuwe impuls te geven; om mensen benieuwd te maken naar wat daar gebeurt”.

Het resultaat is “een heel typisch huisje, zoals een klein kind het tekent” van nog geen anderhalve kubieke meter groot. Het huisje bestaat uit een houten frame waar een doek omheen is gespannen. Binnenin hangt een lampje, dat niet alleen het huisje, maar ook de diagonalen erin zichtbaar maakt. De Bouwkunde-bachelors zetten het bouwwerk op pootjes, “zodat het in het donker een beetje lijkt te zweven”. Ze doopten hun werk ‘Huis Zonder Nummer’, “aangezien het geen huisnummer heeft en ook geen nummer op de GLOW-route”.

De twee bouwden het huisje bij Van Vlerken thuis op en versjouwden het zaterdagavond laat naar het TU/e-terrein. Stroom voor de verlichting was geen probleem; overal langs de GLOW-route liggen stekkerdozen waar het duo moeiteloos op in kon prikken.
    Het lichthuisje trekt geen enorme aandacht, vertelt Jansen, “maar dat was ook niet wat we wilden. We vinden GLOW eigenlijk een beetje een kermisgebeuren; om die reden wilden we juist iets subtielers neerzetten. We hebben wel begrepen dat veel mensen er op af zijn gelopen en foto’s van het huisje hebben gemaakt. In dat opzicht is onze actie dus wel geslaagd”.

Van Vlerken en Jansen dienden het ontwerp van hun huisje tevens in als eindproject voor het bachelorvak Ruimtelijke Verbeelding van Hélène Aarts. Studenten moesten hiervoor een object ontwerpen waarmee ruimtelijk iets anders gebeurt dan de beschouwer zou verwachten. “ Ik vind het een prachtige actie”, aldus Aarts over de “geheime uitbreiding van GLOW”.

Hoogleraar Gerrit Kroesen, die de TU/e-deelname aan GLOW coördineert, had tot dusver geen benul van de tweemansactie. “Op de momenten dat ik op GLOW ben, valt er altijd wel iets te doen en regelen. Het was mij dus nog niet opgevallen.” (MvdV)

Students of Built Environment build ‘illegal’ work GLOW

Two students of Built Environment secretively added their own design to the GLOW light festival. Bas Jansen and Jan van Vlerken built a small, lit house and positioned it between the trees on the west bank of the Dommel.